Takk til alle som gjorde 100 årsfeiringen uforglemmelig

Naturvernforbundets 100 årsjubileum har blitt feiret over hele landet med alt fra byvandringer, bussturer, grillede elger, foredrag, kake til kongelig besøk i Bergen. Naturvernforbundet Hordaland vil takke alle som gjorde 100 årsfeiringen i Bergen til en uforglemmelig opplevelse.

Store og små i det ganske land har feiret at vi er den eldste og mest demokratiske miljøvernorganisasjonen i Norge. 100 årsjubileet i Bergen 18. oktober hadde ikke blitt gjort mulig uten innsats fra flotte frivillige i Naturvernforbundet, besøkende innledere, representanter fra andre organisasjoner og mange flere. Vi ønsker derfor å takke alle som bidro til at det ble en uforglemmelig dag.

Takk til vår høyere beskytter Hans Majestet Kong Harald for at han gjestet oss
I 1964 sa daværende Kronprins Olav seg villig til å være Naturvernforbundets høye beskytter. Hans Majestet Kong Harald har tatt over rollen som Naturvernforbundets høyeste beskytter og gjestet derfor feiringen i Bergen. Storfint besøk gjorde 18. oktober til en stor dag for oss alle, men kanskje en spesielt stor dag for barna. Vi håper også at Kong Haralds barnebarn ble inspirert av det hemmelige oppdraget fra Miljøagentene. Les mer her.

Takk til alle gjester som gjorde jubileet til mer enn en kakefest

Vi fikk gjester fra fjern og nær. For å nevne noen:

• Klima- og miljøminister Tine Sundtoft ryddet plass i kalenderen i en svært travel hverdag. Vi håper at hun fikk inspirasjon fra foredrag og omvisning, til å heise det grønne flagget i regjering.
  • Ivar Baste fra Miljødirektoratet og FNs naturpanel tok turen fra Kvinnherad og Tony Juniper kom hele veien fra England for å holde et inspirerende foredrag om hvordan samfunnet kan bygge på bærekraftige prinsipper.
  • Kristin Asdal, fra Universitetet i Oslo, ga oss en interessant innføring i naturvernets historie i Norge.
  • Mathias Hunskår Furevik (Rødt), Jostein Ljones (SP), Jette F. Christensen (AP), Heikki Holmås (SV), Ola Elvestuen (V), Lars Gaupset (MDG), Tom-Christer Nilsen (H) og Astrid Aarhus Byrknes (KrF) stilte opp i en spennende utspørring med våre egen leder Lars Haltbrekken. Blant annet reiste nestleder i Venstre Ola Elvestuen fra Venstres landskonferanse for å overrekke Venstres miljøpris for 2014 til Naturvernforbundet.
  • Naturvernforbundet fikk så mange hyggelig hilsningstaler fra Bellona, Framtiden i våre hender, Miljøagentene, Regnskogfondet, Den norske forening, FN sambandet og tidligere ledere at vi nesten ikke finner ord. Vi fikk også hyggelig hilsningstaler både fra lokale og nasjonale politikere. Samarbeidsorganisasjoner fra Afrika, Hordaland og Norge.
  • Dag Rune Olsen, rektor ved Universitet i Bergenvar så fornøyd med nivået på foredragene at han ville dele  ut studiepoeng til alle som hadde deltatt på 100 årsjubileet.
  • Programmet ble krydret med musikalske innslag av Bergensbaserte musikere.

Alle var med på å løfte dagen til ikke bare være en kakefest, men en mulighet til å diskutere hvordan vi kan gå mot et samfunn som bygger på naturens premisser.

Takk til alle frivillige på stands
Det var et stort antall av ansatte og frivillige i sving for å tilby el-sykling, demonstrere solvarme og solstrøm, steke tangchips, gi hemmelige oppdrag, fortelle om Natur og Ungdom, selge Naturvernforbundets flunkende nye jubileumsbøker og snakke ut mot dumping i fjordene. Takk til alle dere som gjorde en uvurderlig innsats for å gi naturvernets mangfoldighet et blidt og illustrerende ansikt.

Takk til praktiske damer og pyntemenn

Registrering, pynting av lokalet, teknisk hjelp. Her var det også mange fantastisk frivillige som gjorde en super innsats. En spesiell takk til illustratør Gunvor Rasmussen og Anneli Grimen som organiserte det meste av pynting og praktisk. Sammen med de flotte samarbeidsvillige ansatte på Clarion ble konferansesal omgjort til en festsal på under to timer.

Takk til samarbeidspartner Clarion Hotel Admiral Bergen
Da vi lette etter egnet sted i Bergen der vi ikke trengte å tenke for mye på mat og praktiske ting og heller konsentrere oss om å lage et godt program som inspirerer til å ta vare på naturen. Da vi valgte å være hos Clarion Hotel Admiral kunne vi bl. a. glede oss over at det er

palmeoljefritt, bruker økologiske varer og har som mål om at matvarene skal være lokale og bærekraftig produsert.

ImageVi fikk også gleden av å være på et nyrenovert hotell. Som miljøvernorganisasjon er vi ikke først og fremst opptatt av ny maling på veggene, men at det ble innført energisparingstiltak som samlet vil føre til en besparelse på ca. 50 kWh pr kvadratmeter i året, sammenliknet med tidligere års strømforbruk på hotellet. Blant annet ble et nytt aggregat med varmegjenvinningsverdi på over 80 prosent installert og alle vinduer er byttet ut.

Vi ser frem til 100 år til med nødvendig og spennende arbeid på lag med naturen!

Naturvernforbundets 100 års jubileumskomite i Bergen

Nils Tore Skogland (daglig leder)
Anneli Grimen (praktikant)
Kristin Hildre Rørvik (prosjektmedarbeider)

Julebanner

Tips til miljøvennlig jul

13.12.2019

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!