• Hordaland

Varsler omkamp om oljeverndepot på Fedje

En fullastet gasstanker gikk i dag nesten på land vest for Fedje. Konsekvensene av et havari kunne blitt katastrofale. Denne hendelsen viser behovet for styrket oljevernberedskap på Fedje. Naturvernforbundet Hordaland varsler omkamp om oljeverndepoet på Fedje.

PRESSEMELDING fra Naturvernforbundet Hordaland 20.09.04

Varsler omkamp for oljeverndepot på Fedje

- I dag var vi heldige, men neste gang kan konsekvensene for natur og miljø bli katastrofale, sier leder i Naturvernforbundet Hordaland Tom Sverre Tomren.

Langs kysten og innseilingsledene til de store oljeterminalene på Sture og Mongstad, finnes det hvert år sted ca. 50.000 skipsbevegelser. De største tankskipene som anløper terminalene kan være opp mot ca. 400.000 tonn, og kan forårsake utslipp på størrelse med EXXON VALDES ulykken i Alaska 1989 eller utslippet i Nordvest-Spania for kort tid siden.

- Innseilingsleden til Sture og Mongstad er Norges høyrisikoområde nummer 1. Denne gangen har et formidabelt redningsarbeid forhindret en miljøkatastrofe, men skulle et skip havarere frykter Naturvernforbundet Hordaland at oljevernberedskapen vil bli tatt med buksene nede, sier Tomren.

Naturvernforbundet Hordaland varsler nå omkamp om oljeverndepoet på Fedje, og ber nå fiskeriminister Svein Ludvigsen se på saken igjen.

For mer informasjon, kontakt:
Tom S. Tomren, leder i Naturvernforbundet Hordaland på 900 49 696

Julebanner

Tips til miljøvennlig jul

13.12.2019 | Sist oppdatert: 14.12.2019

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!