GIFTLOKK: Et opplagt tiltak er å slutte å bygge motorveier, fremholder Gabriel Fliflet.

Fritt fram for giftig båtrøyk

Et lite knippe supplybåter forurenser Bergensluften like mye som titusenvis av biler, melder Bergens Tidende. Men Byrådet har ikke tenkt å gjøre noe med det.

Tirsdag i forrige uke ble det meldt forurenset luft i Bergen. Samtidig lå det 15 offshorebåter til kai og spydde ut NOX tilsvarende mer enn 70000 biler.

- Båtene har ingenting inne i sentrum å gjøre. Det er ingen grunn til at de skal ligge der, og ikke på kaier lenger ute, sier styremedlem i Naturvernforbundet i Hordaland Gabriel Fliflet til avisen.
Han mener det er uforklarlig og en skandale at båtene blir liggende i sentrum, når det viser seg at de har så stort utslipp.
Byråd Filip Rygg sier kommunen ikke kan gjøre noe, fordi de ikke har lov til å vise bort båter.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.01.2014

Miljøagentene holder Kringlebotn rent

12.05.2014 | Sist oppdatert: 12.05.2014

Forrige uke hadde Miljøagentene i Kringlebotn nærmiljødugnad fra Kringlebotn til Nesttunvannet. De oppfordrer andre til å gjøre det samme i sitt nærmiljø.

Høringsuttalelse om Store lungegårdsvann

27.02.2014 | Sist oppdatert: 27.02.2014

Det er planlagt å fylle på steinmasser i Store lungegårdsvann. Før det er godtgjort at det er umulig eller gir større miljøskader å ta ut steinen på den andre siden av fjellet vil vi anbefale at tildekking av sjøbunnen i Store Lungegårdsvann begrenses til en liten del av det denne søknaden legger opp til, og at det blir lagt fiberduk i bunnen for å begrense oppvirvling.

Båter ved Bryggen 016 2005

Byrådet og havnesjefen kan vise bort supplybåtene

28.01.2014 | Sist oppdatert: 28.01.2014

Byrådet og havnesjefen uttalte til BT at de hadde plikt til å ta imot supplybåtene. Naturvernforbundet Hordaland har sjekket lovverket som viser at dette ikke stemmer. Byrådet og havnesjefen har rett til å vise bort supplybåter for å ivareta Bergens innbyggeres helse.

Fritt fram for giftig båtrøyk

23.01.2014 | Sist oppdatert: 23.01.2014