Karbonavgift til folket / Karbonavgift til fordeling

Ressursside om KAF

Karbonavgift til fordeling eller Karbonavgift til folket (KAF) – velg hvilken betegnelse du ønsker. Konseptet er uansett det samme som på engelsk kalles Carbon Fee and Dividend. Naturvernforbundet har vedtatt en landsmøteuttalelse om KAF, og vi har publisert noen artikler om emnet. Her lister vi noen egne og noen eksterne ressurser og nyheter for deg som ønsker å vite mer om dette forslaget. Naturvernforbundet går ikke god for alle synspunkter som hevdes i eksterne ressurser.

Naturvernforbundets uttalelse om KAF fra landsmøtet i 2015.

Om nødvendigheten av en karbonavgift til fordeling – James Hansens forslag om og begrunnelse for KAF, i norsk oversettelse.

Carbon Fee and Dividend, presentert av Citizens Climate Lobby - amerikansk frivillig organisasjon som arbeider for Carbon Fee and Dividend. Nivået på avgiften som foreslås i USA er vesentlig lavere enn hva som sannsynligvis vil være aktuelt i Norge.

James Hansen and the Climate Change Exit Strategy – Artikkel av John Bellamy Foster i Monthly Review

Stadigt stigande koldioxidavgift med full utdelning – Klimatsvaret, den svenske avdelingen av Citizens Climate Lobby begrunner sitt forslag om KAF.

Climate Leadership Council – Amerikansk gruppe av sentrale tidligere republikanske politikere som foreslår Carbon Fee And Dividend, blant dem George Shultz, James Baker, Henry Paulson, Gregory Mankiw.

En avgift til folket - artikkel av Professor Gunnar Eskeland i Dagens Næringsliv

Naturvernforbundets A4-folder om KAF fra januar 2016 (pdf)

Innfør stigende karbonavgift og del den ut til folket! – Lars Haltbrekken og Hallvard Birkeland utfordrer fagbevegelsen i Adresseavisen

Karbonavgifter som nullsumskatt – Håvard Saksvikrønning / Civita-rapport. Forslaget er identisk med KAF, bortsett fra fordelingen, der de prioriterer "uendret samfunnskontrakt" framfor KAFs fordeling likt per capita. Grundig behandling av EUs kvotehandelssystem.

Påmeldingsside for aktivistnettverket KAF-aktivist sin epostliste

KAF-aktivist på Facebook

Karbonavgift til folket / Karbonavgift til fordeling

Ressursside om KAF

Oil_Rig
Innlegg:

Er Norges klimapolitikk bedre enn Trumps?

16.11.2016

Mange fikk seg et sjokk da Donald Trump vant. I kampen mot klimatrusselen er det mange som frykter full stopp i den amerikanske innsatsen når klimafornekteren Trump tar over roret. Men er den norske klimapolitikken egentlig så mye bedre enn den vi frykter fra Trump?