Foto: Naturvernforbundet Hordaland / Hans Sindre Rein og Øyvind Aandalen

Foto: Naturvernforbundet Hordaland / Hans Sindre Rein og Øyvind Aandalen.

Anmelder miljøkriminalitet på Fanafjellet

Det er funnet masser med asfalt, plast og andre bygningsmaterialer i skogsveiene på Fanafjellet. Forholdet er nå anmeldt.

Opplysningsvesenets fond (OVF) har fått tillatelse til å bygge skogsveier i Fanafjellet, men det er blitt brukt forurensende masser i byggingen. Det er dokumentert at massene blant annet inneholder asfalt, takstein, plastrør, metall og ledninger.

Dimensjonene på veiene er også unødvendig store. Skogsveiene spiser unødig av landskapet, og myrer er fylt igjen. Noen naturområder er fylt igjen med opp til ti meters dybde.

Hordnesskogens venner har varslet kommunen flere ganger, og har nå politianmeldt saken. Det slutter vi i Naturvernforbundet Hordaland oss til.

Les mer om saken:
BT (5.01.2019): Truer skogsveifirma med dagbøter
Fanaposten (10.12.2018): Utfylling på Fanafjellet blir politianmeldt
BT (9.12.2018) Politianmelder kirkefond for miljøkriminalitet på Fanafjellet.

Se og last ned våre dronevideoer av området.

Se video av saken:

Hordfast natur

Naturvernforbundet ber Os kommunestyre avvise forslag om hurtigbehandling av Hordfast

Os kommunestyre skal tirsdag 24. september behandle forslag om at videre planlegging av Hordfast skal bli gjennomført av Statens vegvesen som ansvarlig planlegger. Statens vegvesen har foreslått at kommunene nå tar over ansvaret for reguleringsplanarbeidet. Naturvernforbundet støtter dette forslaget og ber om at de vanskelige avveiningene i Hordfast-planene blir behandlet med størst mulig demokrati. Os kommune må ikke abdisere i denne saken som kan gi uopprettelig skade på verdifull natur på Søre Øyane, på Tysnes og på Stord.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!