En vanlig morgen i Bergen sentrum. All unødvendig tomgangskjøring er forbudt for biler. På cruisebåten fyrer man opp pannene til morgenens egg og bacon.

Innspill til sak

Begrensing av cruisetrafikken

Vi krever ytterligere begrensinger på cruisetrafikken. Verdensarvbyen Bergen må stille likt med verdensarvfjordene - kun utslippsfrie cruisebåter fra 2026!

Våre endringsforslag til Byrådets innstilling er markert med fet skrift.

Byrådet innstiller til bystyret å fatte følgende vedtak:

1. Bystyret ber byrådet arbeide for at ny lov gir hjemmel for å kunne innføre begrensninger på maksimalt antall passasjerer pr. dag samt maksimalt antall skip pr. dag. Bystyret mener at en hensiktsmessig begrensning for Bergen vil være maksimalt 5000 passasjerer og to skip per dag.

2. Bystyret ber Bergen Havn om å gå i dialog med cruiserederiene og søke løsninger som kan begrense antall samtidige passasjerer til maksimalt 5000 per dag, inntil lovhjemmel for begrensing av antall passasjerer og skip er innført.

3. Bystyret ber Bergen Havn om å gjennomføre en evaluering av det tjenestetilbudet som i dag ytes til brukerne av havnen, med mål om å redusere kaiarealet som benyttes til cruisetrafikk, og prioritere Skoltegrunnskaien til denne virksomheten/cruiseformål.

4. Bystyret ber byrådet arbeide for at verdensarvbyen Bergen kommer i samme kategori som verdensarvfjordene, med krav om nullutslipp fra cruisebåter år 2026, slik Stortinget har bestemt.

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.09.2018

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.