En vanlig morgen i Bergen sentrum. All unødvendig tomgangskjøring er forbudt for biler. På cruisebåten fyrer man opp pannene til morgenens egg og bacon.

Innspill til sak

Begrensing av cruisetrafikken

Vi krever ytterligere begrensinger på cruisetrafikken. Verdensarvbyen Bergen må stille likt med verdensarvfjordene - kun utslippsfrie cruisebåter fra 2026!

Våre endringsforslag til Byrådets innstilling er markert med fet skrift.

Byrådet innstiller til bystyret å fatte følgende vedtak:

1. Bystyret ber byrådet arbeide for at ny lov gir hjemmel for å kunne innføre begrensninger på maksimalt antall passasjerer pr. dag samt maksimalt antall skip pr. dag. Bystyret mener at en hensiktsmessig begrensning for Bergen vil være maksimalt 5000 passasjerer og to skip per dag.

2. Bystyret ber Bergen Havn om å gå i dialog med cruiserederiene og søke løsninger som kan begrense antall samtidige passasjerer til maksimalt 5000 per dag, inntil lovhjemmel for begrensing av antall passasjerer og skip er innført.

3. Bystyret ber Bergen Havn om å gjennomføre en evaluering av det tjenestetilbudet som i dag ytes til brukerne av havnen, med mål om å redusere kaiarealet som benyttes til cruisetrafikk, og prioritere Skoltegrunnskaien til denne virksomheten/cruiseformål.

4. Bystyret ber byrådet arbeide for at verdensarvbyen Bergen kommer i samme kategori som verdensarvfjordene, med krav om nullutslipp fra cruisebåter år 2026, slik Stortinget har bestemt.

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.09.2018

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019 | Sist oppdatert: 28.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019 | Sist oppdatert: 31.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.