En vanlig morgen i Bergen sentrum. All unødvendig tomgangskjøring er forbudt for biler. På cruisebåten fyrer man opp pannene til morgenens egg og bacon.

Innspill til sak

Begrensing av cruisetrafikken

Vi krever ytterligere begrensinger på cruisetrafikken. Verdensarvbyen Bergen må stille likt med verdensarvfjordene - kun utslippsfrie cruisebåter fra 2026!

Våre endringsforslag til Byrådets innstilling er markert med fet skrift.

Byrådet innstiller til bystyret å fatte følgende vedtak:

1. Bystyret ber byrådet arbeide for at ny lov gir hjemmel for å kunne innføre begrensninger på maksimalt antall passasjerer pr. dag samt maksimalt antall skip pr. dag. Bystyret mener at en hensiktsmessig begrensning for Bergen vil være maksimalt 5000 passasjerer og to skip per dag.

2. Bystyret ber Bergen Havn om å gå i dialog med cruiserederiene og søke løsninger som kan begrense antall samtidige passasjerer til maksimalt 5000 per dag, inntil lovhjemmel for begrensing av antall passasjerer og skip er innført.

3. Bystyret ber Bergen Havn om å gjennomføre en evaluering av det tjenestetilbudet som i dag ytes til brukerne av havnen, med mål om å redusere kaiarealet som benyttes til cruisetrafikk, og prioritere Skoltegrunnskaien til denne virksomheten/cruiseformål.

4. Bystyret ber byrådet arbeide for at verdensarvbyen Bergen kommer i samme kategori som verdensarvfjordene, med krav om nullutslipp fra cruisebåter år 2026, slik Stortinget har bestemt.

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.09.2018

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Bli med på helgetur til vakre Lygra 5.-7. april!

22.03.2019 | Sist oppdatert: 22.03.2019

Tradisjonen tru inviterer Naturvernforbundet Hordaland til ei sosial, hyggeleg, lærerik og inspirerande helg på idylliske Lygra i Nordhordaland. Dette har vore ein knallsuksess tidlegare år, og me ser fram til triveleg samvær på koselege Lygra Gjestegard også i år! Dette er eit fint høve for både nye og gamle frivillige til å verta betre kjent - både med kvarandre og aktuelle saker, samt å læra nye triks for å vinna miljøkampar. Ikkje minst kan me lova godt selskap, god mat, underhaldning og turar i vakker kystlynghei.

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Valkomiteen si innstilling er klar

15.03.2019 | Sist oppdatert: 15.03.2019

På laurdag 16. mars er det årsmøte, der mellom anna nytt styre skal veljast. Her er valkomiteen si innstilling til nytt styre.

Klimaopprøret 14

Største klimademonstrasjon i Bergen nokon gong

14.03.2019 | Sist oppdatert: 14.03.2019

Minst 3000 ungdommar fylte i dag Torgallmenningen i Bergen sentrum for å protestera mot manglande klimahandling frå politikarane. - Me er bekymra for framtida vår og krev handling, sa leiar i Hordaland Natur og Ungdom, Vilja Helle Bøuym, til NRK.