• Hordaland
  • Bli med oss å restaurere av kystlyngheia på Rapeneset

Prosjekt: Bevaring gjennom skjøtsel

Bli med oss å restaurere av kystlyngheia på Rapeneset

Har du lyst til å drive med praktisk naturvernarbeid? Da må du bli med oss på dugnad. Sammen bidrar vi i den nasjonale innsatsen for å fjerne fremmede treslag, samtidig som vi bevarer et svært viktig kulturminne- og friluftsområde.

Bli med oss når vi rehabiliterer kystlyngheia på Rapeneset i Alver kommune lørdag 26. september. Du må sette av dagen, men vi stiller med transport, et varmt måltid, nødvendig utstyr, og verdens beste selskap!

På Rapeneset er det registrert mer enn 20 boplassar fra yngre steinalder. Sammen med funn av boplassar på begge sider av Fosnstraumen, regnes dette som et av de rikeste kulturminnene fra yngre steinalder i Nord-Europa. Området på Rapeneset er lagt til rette med turstier og skilting og er av Radøy (Alver) kommune klassifisert som "svært viktig friluftslivområde". Fosnstraumen har regional og nasjonal verdi som område for fritidsfiske og (fri)dykking.

Kystlynghei og kystmyr er de dominerande naturtypane på Rapeneset. Kystlynghei regnes som en svært truet naturtype og er i ferd med å forsvinne på grunn av redusert skjøtsel og økt gjenngroing. Kystlyngheien på Rapeneset er registrert som "lokalt viktig" i Natudatabasen til MD.

Et plantefelt med ca 25 daa nesten hogstmoden sitkagran lengst sørøst på Rapeneset fører til spredning av frø og tiltagende gjengroing av kystlyngheien nordvestover på neset. Det er dette vi skal gjøre noe med på dugnaden 26. september.

Mer informasjon og påmelding her!

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.07.2020

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019 | Sist oppdatert: 28.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.