Bli med på Gjenbruksuken!

Bergenserne ønsker å redusere forbruket sitt. Nå inviterer Bergen kommune, BIR og Naturvernforbundet Hordaland til en uke med aktiviteter for å gjøre det enklere, morsommere og mer meningsfylt å forbruke mindre.

25. til 30. november arrangerer vi Gjenbruksuken sammen med Bergen kommune og BIR AS og mange andre flotte aktører.

VELG DAG FOR Å FÅ MER INFORMASJON OM AKTIVITETER OG ARRANGEMENTER:

ImageImageImageImageImageImage

Variert program

Gjenbruksuken retter seg mot mange ulike målgrupper. VilVite tjuvstarter allerede 21. november og tar imot til sammen 650 skoleelever som skal lære seg å fikse i stedet for å kaste. Bergen Næringsråd og BIR holder åpningsarrangementet 25. november: “Alt har en verdi” – en heldagskonferanse om sirkulær økonomi.

Videre følger en rekke aktiviteter, og alle er velkomne til å delta. Klesbyttefest, reparasjonsverksteder, redesign med Morten Wanvik fra Symesterskapet på NRK, plast-teater, innovasjonscamp og møter om matsvinn og zero waste er blant høydepunktene.

– Vi ønsker å vise at det å forbruke mindre ikke trenger å være kjipt, men tvert imot kan være gøy, kreativt og meningsfullt, sier Eva Skjold, kommunikasjonssjef i BIR.

Bergenserne vil forbruke mindre

Bergensere flest ønsker å kutte i forbruket. I Bergen kommunes klimaundersøkelse oppgir et stort flertall at de vil redusere både matsvinn, plastforbruk, forbruket generelt – og at de ønsker å reparere fremfor å kjøpe nytt. Med Gjenbruksuken vil arrangørene å vise fram hvordan dette kan gjøres i praksis.

– Bergen kommune ønsker å vise fram mangfoldet vi har å by på innen gjenbruk i kommunen vår. Vi skal gi inspirasjon til en mer miljø- og klimavennlig hverdag både for næringsliv og enkeltpersoner, sier miljøsjef Håvard Bjordal i Bergen kommune.

– I førjulstiden møter vi oss selv i døren

Fredagen i Gjenbruksuken har klær som hovedtema. Da blir det blant annet byttefester hvor man kan bytte klær, fritids- og sportsutstyr. Det er ikke tilfeldig at disse arrangementene går samme dag som handlefesten “Black Friday”, sier Synnøve Kvamme i Naturvernforbundet:

– I førjulstiden møter vi oss selv i døren. Vi vet at de fleste ikke ønsker at materielle ting skal dominere julen, likevel er vi i Norge på verdenstoppen når det gjelder både tid og penger som brukes på julehandel. Vi tror tiden er overmoden for en gjenbruksuke i førjulstiden, og tror mange vil sette pris på dette initiativet, sier Synnøve Kvamme.

Oversikt over arrangører

Gjenbruksuken er et samarbeidsprosjekt mellom BIR, Klimaseksjonen i Bergen kommune og Naturvernforbundet Hordaland. Dette er medarrangørene:

• VilVite
  • med flere

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.11.2019

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!