Bli med på Gjenbruksuken!

Bergenserne ønsker å redusere forbruket sitt. Nå inviterer Bergen kommune, BIR og Naturvernforbundet Hordaland til en uke med aktiviteter for å gjøre det enklere, morsommere og mer meningsfylt å forbruke mindre.

25. til 30. november arrangerer vi Gjenbruksuken sammen med Bergen kommune og BIR AS og mange andre flotte aktører.

VELG DAG FOR Å FÅ MER INFORMASJON OM AKTIVITETER OG ARRANGEMENTER:

ImageImageImageImageImageImage

Variert program

Gjenbruksuken retter seg mot mange ulike målgrupper. VilVite tjuvstarter allerede 21. november og tar imot til sammen 650 skoleelever som skal lære seg å fikse i stedet for å kaste. Bergen Næringsråd og BIR holder åpningsarrangementet 25. november: “Alt har en verdi” – en heldagskonferanse om sirkulær økonomi.

Videre følger en rekke aktiviteter, og alle er velkomne til å delta. Klesbyttefest, reparasjonsverksteder, redesign med Morten Wanvik fra Symesterskapet på NRK, plast-teater, innovasjonscamp og møter om matsvinn og zero waste er blant høydepunktene.

– Vi ønsker å vise at det å forbruke mindre ikke trenger å være kjipt, men tvert imot kan være gøy, kreativt og meningsfullt, sier Eva Skjold, kommunikasjonssjef i BIR.

Bergenserne vil forbruke mindre

Bergensere flest ønsker å kutte i forbruket. I Bergen kommunes klimaundersøkelse oppgir et stort flertall at de vil redusere både matsvinn, plastforbruk, forbruket generelt – og at de ønsker å reparere fremfor å kjøpe nytt. Med Gjenbruksuken vil arrangørene å vise fram hvordan dette kan gjøres i praksis.

– Bergen kommune ønsker å vise fram mangfoldet vi har å by på innen gjenbruk i kommunen vår. Vi skal gi inspirasjon til en mer miljø- og klimavennlig hverdag både for næringsliv og enkeltpersoner, sier miljøsjef Håvard Bjordal i Bergen kommune.

– I førjulstiden møter vi oss selv i døren

Fredagen i Gjenbruksuken har klær som hovedtema. Da blir det blant annet byttefester hvor man kan bytte klær, fritids- og sportsutstyr. Det er ikke tilfeldig at disse arrangementene går samme dag som handlefesten “Black Friday”, sier Synnøve Kvamme i Naturvernforbundet:

– I førjulstiden møter vi oss selv i døren. Vi vet at de fleste ikke ønsker at materielle ting skal dominere julen, likevel er vi i Norge på verdenstoppen når det gjelder både tid og penger som brukes på julehandel. Vi tror tiden er overmoden for en gjenbruksuke i førjulstiden, og tror mange vil sette pris på dette initiativet, sier Synnøve Kvamme.

Oversikt over arrangører

Gjenbruksuken er et samarbeidsprosjekt mellom BIR, Klimaseksjonen i Bergen kommune og Naturvernforbundet Hordaland. Dette er medarrangørene:

• VilVite
  • SIM Kulturmestringssenter i Åsane
  • med flere

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Bli med på helgetur til vakre Lygra 5.-7. april!

22.03.2019

Tradisjonen tru inviterer Naturvernforbundet Hordaland til ei sosial, hyggeleg, lærerik og inspirerande helg på idylliske Lygra i Nordhordaland. Dette har vore ein knallsuksess tidlegare år, og me ser fram til triveleg samvær på koselege Lygra Gjestegard også i år! Dette er eit fint høve for både nye og gamle frivillige til å verta betre kjent - både med kvarandre og aktuelle saker, samt å læra nye triks for å vinna miljøkampar. Ikkje minst kan me lova godt selskap, god mat, underhaldning og turar i vakker kystlynghei.