Bli med på Gjenbruksuken!

Bergenserne ønsker å redusere forbruket sitt. Nå inviterer Bergen kommune, BIR og Naturvernforbundet Hordaland til en uke med aktiviteter for å gjøre det enklere, morsommere og mer meningsfylt å forbruke mindre.

25. til 30. november arrangerer vi Gjenbruksuken sammen med Bergen kommune og BIR AS og mange andre flotte aktører.

VELG DAG FOR Å FÅ MER INFORMASJON OM AKTIVITETER OG ARRANGEMENTER:

ImageImageImageImageImageImage

Variert program

Gjenbruksuken retter seg mot mange ulike målgrupper. VilVite tjuvstarter allerede 21. november og tar imot til sammen 650 skoleelever som skal lære seg å fikse i stedet for å kaste. Bergen Næringsråd og BIR holder åpningsarrangementet 25. november: “Alt har en verdi” – en heldagskonferanse om sirkulær økonomi.

Videre følger en rekke aktiviteter, og alle er velkomne til å delta. Klesbyttefest, reparasjonsverksteder, redesign med Morten Wanvik fra Symesterskapet på NRK, plast-teater, innovasjonscamp og møter om matsvinn og zero waste er blant høydepunktene.

– Vi ønsker å vise at det å forbruke mindre ikke trenger å være kjipt, men tvert imot kan være gøy, kreativt og meningsfullt, sier Eva Skjold, kommunikasjonssjef i BIR.

Bergenserne vil forbruke mindre

Bergensere flest ønsker å kutte i forbruket. I Bergen kommunes klimaundersøkelse oppgir et stort flertall at de vil redusere både matsvinn, plastforbruk, forbruket generelt – og at de ønsker å reparere fremfor å kjøpe nytt. Med Gjenbruksuken vil arrangørene å vise fram hvordan dette kan gjøres i praksis.

– Bergen kommune ønsker å vise fram mangfoldet vi har å by på innen gjenbruk i kommunen vår. Vi skal gi inspirasjon til en mer miljø- og klimavennlig hverdag både for næringsliv og enkeltpersoner, sier miljøsjef Håvard Bjordal i Bergen kommune.

– I førjulstiden møter vi oss selv i døren

Fredagen i Gjenbruksuken har klær som hovedtema. Da blir det blant annet byttefester hvor man kan bytte klær, fritids- og sportsutstyr. Det er ikke tilfeldig at disse arrangementene går samme dag som handlefesten “Black Friday”, sier Synnøve Kvamme i Naturvernforbundet:

– I førjulstiden møter vi oss selv i døren. Vi vet at de fleste ikke ønsker at materielle ting skal dominere julen, likevel er vi i Norge på verdenstoppen når det gjelder både tid og penger som brukes på julehandel. Vi tror tiden er overmoden for en gjenbruksuke i førjulstiden, og tror mange vil sette pris på dette initiativet, sier Synnøve Kvamme.

Oversikt over arrangører

Gjenbruksuken er et samarbeidsprosjekt mellom BIR, Klimaseksjonen i Bergen kommune og Naturvernforbundet Hordaland. Dette er medarrangørene:

• VilVite

BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.