• Hordaland
  • Bli med på jakten på plastpellets!
Foto: Sustainable Coastlines, via Flickr.

Global kampanje: "The Great Nurdle Hunt"

Bli med på jakten på plastpellets!

Jakten på plastpellets (nurdles) er en morsom uteaktivitet og det er enkelt å delta. Ved å bli med bidrar du til å få slutt på forurensning av plastpellets i sjøen på strender.

Utallige milliarder av disse pellets, som er på størrelse med en linse, transporteres over hele verden hvert år. De brukes til å lage nesten alle våre plastprodukter. Under hvert trinn i prosessen fra pellet til produkt, søles plastpellets. Når de ikke blir ryddet opp på riktig måte, kan de havne i elvene våre, og til slutt nå havet og ende opp langs kysten vår.

Når de først har forurenset miljøet vårt, kan de utgjøre en trussel mot marine dyrearter og habitatene deres i mange år framover. Dette er fordi plastpellets er små og spres fort, de holder seg lenge og er potensielt giftige. Siden de er små og ligner på fiskeegg og andre små dyr, kan de lett forveksles med mat av marine dyrearter som sjøfugl, fisk og krepsdyr. Dette fører til at plast hoper seg opp i magen til dyrene, som gjør at de føler seg mett og ikke spiser ekte mat. Dette kan føre til sult og potensielt død.

Slik kan du bidra:

Alt du trenger å gjøre er å registrere hvor mange pellets du finner, hvor du fant dem, hvor lenge du har lett og hvor mange som deltok.

Det er 3 enkle trinn:

1. Gå til en strand
  2. Gå på “jakt" og søk etter plastpellets
  3. Registrer funnene dine på nettet

Merk: Det oppfordres til å registrere funnene dine uansett om du har funnet noen plastpellets eller ikke. Plastpellets som ikke har blitt funnet er også viktig informasjon!

Artikkelen ble sist oppdatert: 11.11.2021

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!