Bønesholmen reddet

Bønesholmen. Bilde: Norge i bilder.

Naturen vant

Bønesholmen får være i fred

Byrådet i Bergen har bestemt at det ikke skal bli bro til Bønesholmen.

Bønesholmen er en liten oase for dyre- og fuglelivet i området rundt Nordåsvatnet. Den har i likhet med Ormøya og Marmorøyen, med tilhørende holmer, vært skånet for menneskelig aktivitet. Da planen om å "tilrettelegge" med bro, friområde og turvei kom, protesterte vi.

I Bergen har naturen blitt bygd ned bit for bit, og de siste ti årene har naturområder like store som arealene til Møhlenpris, Nordnes og Bryggen blitt ofret til andre formål. Strandsonen er sterkt utsatt og det gis mange byggetillatelser i vår region.

Når det legges til rette for mer ferdsel, blir kårene til dyr, fugler og planter dårligere. Vi er derfor svært glade for at byrådet nå sier nei til bro over til holmen, slik at Bønesholmen først og fremst kan forbli et sted for naturen og dyrelivet.

Reidar Staalesen fra Arbeiderpartiet var en av dem som tidligere talte varmt for planen, og argumenterte den gang med at det var godt for folkehelsen å få lettere tilgang til området. Han endret imidlertid mening etter å ha lest en ny naturmangfoldsrapport for området, hvor biolog Arnold Håland fant 18 rødlistede fuglearter ved Nordåsvatnet.

Les uttalelsen vår fra 2019.

Se dokumentene i saken.

Les artikkelen Byrådet vil vrake broen (BT, 10.03.2021)

Kilde: Norge i Bilder

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.03.2021

DSCF0492-sjø

Eg tenkjer på korallane i Samlafjorden

15.06.2021 | Sist oppdatert: 15.06.2021

Hardangerfjorden slik me kjenner han, vart utgraven då den store innlandsisen trekte seg tilbake for meir enn 10.000 år sidan. Etter den tida har livet i fjorden tilpassa seg botntilhøve, vasskvalitet og næringstilgang.

Fremmed art
Den naturvennlige hagen

Hvordan få en hage fri for hagerømlinger

Det har lenge vært snakk om at enkelte importerte hageplanter kan være et problem for naturen. Men hvorfor er noen arter problematiske, mens andre ikke er det? Og hvilke arter bør du unngå i hagen din? Det får du svar på her.

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 28.04.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.