Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.

Vi har satt oss i en situasjon der naturen, artene og hele livsgrunnlaget vårt trues – ikke bare av klimaendringer og plast-forurensing, men også av den omfattende «bit for bit»-nedbyggingen av naturområdene våre. Denne utviklingen er det våre lokalpolitikere som har ansvaret for.

Naturvernforbundet Hordaland har nettopp lansert vår visjon for å stoppe utryddingen av planter og dyr i Bergen, og for hvordan vi kan ta byen vår i en retning fra grått til grønt. Nå inviterer vi til det som blir Bergens viktigste miljødebatt, hvor toppkandidater fra alle partier stiller:

Tid: 20. august: Kl. 19.00-21.30
Sted: Litteraturhuset, Auditoriet

Disse kommer:
 • Harald Victor Hove (H)
 • Roger Valhammer (Ap)
 • Sofie Marhaug (Rødt)
 • Mikkel Grüner (SV)
 • Ove Sverre Bjørdal (Sp)
 • Marte Monstad (FrP)
 • Erlend Horn (V)
 • Thor Haakon Bakke (MDG)
 • Knut Inge Andersen (Folkeaksjonen nei til mer bompenger)

Vi starter debatten med å gå gjennom hovedtrekkene i «Gode, grønne Bergen – En by for bier og bergensere», vår visjon for Bergen i 2030, og utfordrer deretter partiene og politikerne våre til å gjøre rede for om, og hvordan de har tenkt til å stoppe det store naturtapet i byen vår.

Hordfast natur

Naturvernforbundet ber Os kommunestyre avvise forslag om hurtigbehandling av Hordfast

Os kommunestyre skal tirsdag 24. september behandle forslag om at videre planlegging av Hordfast skal bli gjennomført av Statens vegvesen som ansvarlig planlegger. Statens vegvesen har foreslått at kommunene nå tar over ansvaret for reguleringsplanarbeidet. Naturvernforbundet støtter dette forslaget og ber om at de vanskelige avveiningene i Hordfast-planene blir behandlet med størst mulig demokrati. Os kommune må ikke abdisere i denne saken som kan gi uopprettelig skade på verdifull natur på Søre Øyane, på Tysnes og på Stord.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!