• Hordaland
  • Dugnad fremmede treslag - Hella på Radøy

Årets første dugnad

Dugnad fremmede treslag - Hella på Radøy

Vi inviterer til sitkagranrydding på Hella 20. mars.

Etter dugnaden koser vi oss med pizza i de lokale naustene. Arrangementet er gratis og vi stiller med manuelt ryddeutstyr, Ingen forkunnskaper nødvendig. Om du har med egen motorsag og kan bruke denne letter det arbeidet.

Vi gleder oss stort til å se dere på vakre Hella!

Program for dagen (tentativt)

Lørdag 20.03.2021

11:00: Oppmøte ved Stordrift- fjøset på Hella
11:05: Velkomst og inndeling i grupper. Utdeling av verktøy etc. til de som mangler.
13:30: Lunsj
17:00: Arbeidet avsluttes og vi samles for et hyggelig måltid (gratis pizza).

Dugnaden var først planlagt 20. februar, men er utsatt til 20. mars pga smittesituasjonen.

Mer info

Finn arrangementet på Facebook.

Oppmøtested: Se veibeskrivelse fra Manger: https://goo.gl/maps/mZXsYFw2HSa3Rv788

Obligatorisk påmelding (20 plasser) innen 18.mars kl. 14.00:
Skjema: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx...

Anbefalt alder: over 12 år (med foreldre/ verge).

Mat: Ta med egen lunsjmat og nok drikke. Vi spanderer pizza etter dugnaden.

Utstyr: Vi stiller med hansker og enkelt ryddeutstyr (grensag og grensaks), men du kan også ta med eget utstyr. De som har med motorsag blir kompensert for bensin/olje og kjedesliping (mot dokumentasjon/ kvittering).

Bekledning: Kle deg for utearbeid og etter været med gode, vanntette sko (fjellsko/ vernesko/varme støvler) og varme klær. Syntetiske klær er ikke anbefalt ved båling da de smelter i kontakt med gnister. Ull, bomull og andre naturmaterialer er anbefalt.

Bruk av motorsag krever verneutstyr.

Stine Eikefet (dugnadsleder):
tlf: 47905912
epost: seeikefet@gmail.com

Jan Nordø (leder i Naturvernforbundet Nordhordland):
tlf: 92643518
epost: jnordo@broadpark.no

Arrangeres av Naturvernforbundet Nordhordland, Naturvernforbundet Hordaland og hovedbrukseiere på Hella Indre. Med støtte fra Naturvernforbundet og Miljødirektoratet.

Hvorfor rydde sitka?

Området vi skal til på Hella på Radøy brukes tidvis til beiteområde og det har tidligere blitt tatt ut en del skog, men er nå utsatt for sterk gjengroing av sitkagran. Området er småkupert med myrsøkk og steinknauser. Det er gamle stier over deler av området. Fra gammelt ble stiene brukt for komme seg til den lokale båthavna. Det er potensiale for å bruke dette som et tur- og friluftsområde dersom det tilrettelegges. Med ytterligere spredning av sitkagran vil området bli utilgjengelig.

Sitkagran er en introdusert og invaderende fremmed-art som sprer seg raskt i det vestlandske landskapet (svært høy risiko på fremmedartslisten 2018). Den vokser seg høy og bred og utkonkurrerer arter som er nødvendige og naturlige hos oss. Resultatet blir det vi kaller for en monokultur, altså at én art kontrollerer de andre. I tilfellet med sitkagranen blir utfallet så og si en død skog med få arter og lite mangfold. Derfor er det viktig å rydde vekk ytterligere spredning. Bli med på dugnad og ta del i arbeidet!

Smittevernregler

Vi etterstreber til enhver tid å opprettholde smittevernreglene under våre arrangementer og gjør oppmerksom på at dugnaden kan bli avlyst på kort varsel, dersom koronarestriksjoner krever det.

Husk:
1) Hold deg hjemme hvis du er syk/har luftveissymptomer
2) Vask og sprit hendene hyppig
3) Ved hoste, host i engangstørkle eller albue
4) Reduser antall nærkontakter

Obs! Det kan skje endringer i arrangementet. På grunn av nye restriksjoner kan arrangementet bli avlyst på kort varsel. Dersom du melder deg på vil du motta en epost med oppdatering før dugnaden.

Artikkelen ble sist oppdatert: 15.02.2021