Kurt Oddekalv 1957-2021. Foto: Trondheim Havn CC BY-SA 2.0.

En miljøkriger har gått bort

Mandag 11. januar gikk en miljøkriger bort. En kompromissløs og kraftig stemme i miljøbevegelsen. Han har i hele sitt liv bidratt til at miljø og naturmangfold har kommet på den politiske dagsorden.

Selv om forholdet vårt til Kurt'n har vært fullt av både oppturer og nedturer, samarbeid og konflikt, er det ingen tvil om at Kurt Oddekalvs utrettelige arbeid for miljøet vårt har skapt positive ringvirkninger. Særlig innen helt sentrale miljøspørsmål som oppdrett og forurensing har Kurts innsats vært stor og viktig. Våre tanker går til familien og hele Miljøvernforbundet.

Her kan du lese Naturvernforbundet nasjonalts minneord.

Her kan du lese Naturvernforbundet Nordhordlands minneord.

Artikkelen ble sist oppdatert: 19.01.2021

DSCF0492-sjø

Eg tenkjer på korallane i Samlafjorden

15.06.2021 | Sist oppdatert: 15.06.2021

Hardangerfjorden slik me kjenner han, vart utgraven då den store innlandsisen trekte seg tilbake for meir enn 10.000 år sidan. Etter den tida har livet i fjorden tilpassa seg botntilhøve, vasskvalitet og næringstilgang.

Fremmed art
Den naturvennlige hagen

Hvordan få en hage fri for hagerømlinger

Det har lenge vært snakk om at enkelte importerte hageplanter kan være et problem for naturen. Men hvorfor er noen arter problematiske, mens andre ikke er det? Og hvilke arter bør du unngå i hagen din? Det får du svar på her.

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 28.04.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.