Kurt Oddekalv 1957-2021. Foto: Trondheim Havn CC BY-SA 2.0.

En miljøkriger har gått bort

Mandag 11. januar gikk en miljøkriger bort. En kompromissløs og kraftig stemme i miljøbevegelsen. Han har i hele sitt liv bidratt til at miljø og naturmangfold har kommet på den politiske dagsorden.

Selv om forholdet vårt til Kurt'n har vært fullt av både oppturer og nedturer, samarbeid og konflikt, er det ingen tvil om at Kurt Oddekalvs utrettelige arbeid for miljøet vårt har skapt positive ringvirkninger. Særlig innen helt sentrale miljøspørsmål som oppdrett og forurensing har Kurts innsats vært stor og viktig. Våre tanker går til familien og hele Miljøvernforbundet.

Her kan du lese Naturvernforbundet nasjonalts minneord.

Her kan du lese Naturvernforbundet Nordhordlands minneord.

Artikkelen ble sist oppdatert: 19.01.2021

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.

Synnøve
Kan bli ny ledertrio i Naturvernforbundet

Synnøve Kvamme foreslått som nestleder

18.04.2021 | Sist oppdatert: 21.04.2021

Styrende organer i Naturvernforbundet foreslår å utvide fra en til to nestledere, med ønske om å styrke ledelsen. Naturvernforbundet Hordaland har i dag fremmet forslag om Synnøve Kvamme som en av de to nye nestlederne.