Les vår visjon for Bergen i 2030

Gode, grønne Bergen

"Aldri har det vært snakket mer om Gåbyen. Aldri har det vært satset mer på å øke biltrafikken" står det på forsiden av Gode, grønne Bergen. Her laster du ned visjonen.

Hvordan skal Bergen bli i fremtiden? Naturvernforbundet Hordaland sin Klima- og transportgruppe har jobbet i et år for forme sin visjon for Bergen. Gruppen har sett på hvordan vi vil ha det - og hvordan vi skal få det til. Mange sier de ønsker en tett, grønn by hvor folk har en kortreist hverdag. En by hvor giftlokket bare er et vondt minne. En by hvor folk bor tett, men trivelig, med mange gode møteplasser.

Men hvordan skal vi få det til når byen vokser og vokser?

Aldri har det vært snakket mer om Gåbyen, Bybanen og sykkelsatsing. Det er noen fine ord som de fleste kan samle seg rundt. Samtidig har det aldri vært satset mer på å øke biltrafikken. Vi vil ha sikrere veier, men vil ikke øke veikapasiteten. Erfaring fra byer som vokser viser at bygger du mer vei, øker du biltrafikken. Nye veier lokker flere biler ut på veiene, og snart oppstår køer på nye steder. Vi vil derfor stanse all bygging av motorveier. Milliardene vi sparer, bruker vi på et nytt, grønt trafikksystem.

Les vårt forslag her:  Gode, grønne Bergen

Er det noe vi ikke har skjønt? Vår visjon om Bergen i 2030 sier ikke alt, men viser noen tiltak som kommunene og fylket kan gjennomføre. Våre forslag er ikke hugget i stein. Har du bedre idéer?
Kontakt oss - vi er åpen for det som gjør byen god og grønn!

Artikkelen ble sist oppdatert: 14.12.2016

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!