Les vår visjon for Bergen i 2030

Gode, grønne Bergen

"Aldri har det vært snakket mer om Gåbyen. Aldri har det vært satset mer på å øke biltrafikken" står det på forsiden av Gode, grønne Bergen. Her laster du ned visjonen.

Hvordan skal Bergen bli i fremtiden? Naturvernforbundet Hordaland sin Klima- og transportgruppe har jobbet i et år for forme sin visjon for Bergen. Gruppen har sett på hvordan vi vil ha det - og hvordan vi skal få det til. Mange sier de ønsker en tett, grønn by hvor folk har en kortreist hverdag. En by hvor giftlokket bare er et vondt minne. En by hvor folk bor tett, men trivelig, med mange gode møteplasser.

Men hvordan skal vi få det til når byen vokser og vokser?

Aldri har det vært snakket mer om Gåbyen, Bybanen og sykkelsatsing. Det er noen fine ord som de fleste kan samle seg rundt. Samtidig har det aldri vært satset mer på å øke biltrafikken. Vi vil ha sikrere veier, men vil ikke øke veikapasiteten. Erfaring fra byer som vokser viser at bygger du mer vei, øker du biltrafikken. Nye veier lokker flere biler ut på veiene, og snart oppstår køer på nye steder. Vi vil derfor stanse all bygging av motorveier. Milliardene vi sparer, bruker vi på et nytt, grønt trafikksystem.

Les vårt forslag her:  Gode, grønne Bergen

Er det noe vi ikke har skjønt? Vår visjon om Bergen i 2030 sier ikke alt, men viser noen tiltak som kommunene og fylket kan gjennomføre. Våre forslag er ikke hugget i stein. Har du bedre idéer?
Kontakt oss - vi er åpen for det som gjør byen god og grønn!

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.