• Hordaland
  • Nyheter

Humler, hotell og hagerømlinger – hvordan få en naturvennlig hage.

Tid: 17.06.2019 kl. 18:00-20:00

Sted: Zinken Hopp, Litterturhuset i Bergen, Østre Skostredet 5-7, 5017 Bergen

Bevaring gjennom skjøtsel - naturmangfold

Når naturområder blir bygd ned blir den menneskeskapte naturen viktigere. Kommunene har et viktig ansvar for å ivareta biologisk mangfold i sine naturområder, men vi kan alle bidra.

17 juni arrangerer Naturvernforbundet foredrag på Litteraturhuset i Bergen om naturmangfold i byen og naturvennlige hager. I løpet av denne kvelden vil du å få et spennende foredrag om Bergen kommune sine prosjekter for naturmangfold. Lær om nyttige humler, marihøner og flaggermus, planter på rømmen og hvordan vi alle kan hjelpe naturen gjennom enkle tiltak på balkongen og i hagen.

Program:
Kl 18:00: Velkommen

kl 18:10: Foredrag ved Ida Kleppe, bybonden i Bergen

kl 18:25: Foredrag ved Anders Søyland, naturforvalter ved Bymiljøetaten, Bergen Kommune

kl 18:50 pause

kl 19:00: Foredrag ved Jorunn Vallestad fra Naturvernforbundet

kl 19:25: Spørsmålsrunde og diskusjon i salen

Foredragsholdere:

Bymiljøetaten i Bergen Kommune forvalter en rekke naturområder, parker, friområder, strandsoner, vassdrag, byfjell og skogområder. Naturforvalter Anders Søyland ved Bymiljøetaten forteller oss om hvordan kommunen arbeider for at utbyggere og planlegger skal ta hensyn til biologisk mangfold. Han vil også fortelle om prosjekter og tiltak som gjøres for å bedre forhold for dyrelivet i byen og for bekjemping av fremmede invaderende arter.

Fagrådgiver Jorunn Vallestad fra Naturvernforbundet forteller hvordan du med enkle grep kan gjør en forskjell for natur og truede arter, om du har en stor hage eller en liten balkong. Her får du gode tips til hvordan du kan få en vakker, frodig, kvitrende og summende hage til glede for både deg selv og naturen.

Servering: Frukt og te/kaffe
Tid: 18.00- 20.00
Sted: Zinken Hopp, Litteraturhuset i Bergen, Østre Skostærdet 5-7
Pris: Gratis

Med forbehold om endringer.

Vel møtt!

Dette arrangementet støttes av Bergen kommune og Hordaland Fylkeskommune.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.