• Hordaland
  • Humler, hotell og hagerømlinger – hvordan få en naturvennlig hage.

Bevaring gjennom skjøtsel- naturmangfold

Humler, hotell og hagerømlinger – hvordan få en naturvennlig hage.

Når naturområder blir bygd ned blir den menneskeskapte naturen viktigere. Kommunene har et viktig ansvar for å ivareta biologisk mangfold i sine naturområder, men vi kan alle bidra.

17 juni arrangerer Naturvernforbundet foredrag på Litteraturhuset i Bergen om naturmangfold i byen og naturvennlige hager. I løpet av denne kvelden vil du å få et spennende foredrag om Bergen kommune sine prosjekter for naturmangfold. Lær om nyttige humler, marihøner og flaggermus, planter på rømmen og hvordan vi alle kan hjelpe naturen gjennom enkle tiltak på balkongen og i hagen.

Program:

Kl 18:00: Velkommen

kl 18:10: Foredrag ved Ida Kleppe, bybonden i Bergen

kl 18:25: Foredrag ved Anders Søyland, naturforvalter ved Bymiljøetaten, Bergen Kommune

kl 18:50 pause

kl 19:00: Foredrag ved Jorunn Vallestad fra Naturvernforbundet

kl 19:25: Spørsmålsrunde og diskusjon i salen

Foredragsholdere:

Bymiljøetaten i Bergen Kommune forvalter en rekke naturområder, parker, friområder, strandsoner, vassdrag, byfjell og skogområder. Naturforvalter Anders Søyland ved Bymiljøetaten forteller oss om hvordan kommunen arbeider for at utbyggere og planlegger skal ta hensyn til biologisk mangfold. Han vil også fortelle om prosjekter og tiltak som gjøres for å bedre forhold for dyrelivet i byen og for bekjemping av fremmede invaderende arter.

Fagrådgiver Jorunn Vallestad fra Naturvernforbundet forteller hvordan du med enkle grep kan gjør en forskjell for natur og truede arter, om du har en stor hage eller en liten balkong. Her får du gode tips til hvordan du kan få en vakker, frodig, kvitrende og summende hage til glede for både deg selv og naturen.

Servering: Frukt og te/kaffe
Tid: 18.00- 20.00
Sted: Zinken Hopp, Litteraturhuset i Bergen, Østre Skostærdet 5-7
Pris: Gratis

Med forbehold om endringer.

Vel møtt!

Dette arrangementet støttes av Bergen kommune og Hordaland Fylkeskommune.

Artikkelen ble sist oppdatert: 11.06.2019

Prosjektkoordinator Synnøve Kvamme, Naturvernforbundet Hordaland
Plastjakten:

Ryddeaksjoner for studenter

Denne høsten arrangerer vi ikke mindre enn 6 plastryddeaksjoner for studenter i Bergen sammen med Naturvernstudentene. Er du student og har lyst til å gjøre en innsats for miljøet er du hjertelig velkommen!

Hatten dugnad
Prosjekt: Bevaring gjennom skjøtsel

Bli med oss å restaurere av kystlyngheia på Rapeneset

Har du lyst til å drive med praktisk naturvernarbeid? Da må du bli med oss på dugnad. Sammen bidrar vi i den nasjonale innsatsen for å fjerne fremmede treslag, samtidig som vi bevarer et svært viktig kulturminne- og friluftsområde.

KVanndalselva

Kvanndalselva går fri!

25.06.2020 | Sist oppdatert: 30.06.2020

Det blir ikke vannkraftutbygging i Kvanndalselva. Kartleggingsrapport avdekket 15 rødlistede arter langs hele elveløpet.