Et av områdene som ville blitt berørt av monsterveien Hordfast

Et av områdene som ville blitt berørt av monsterveien Hordfast. Foto: Jan Rivenæs

Kjøper aksjer i Hordfast AS

Nå skal vi kjempe mot monsterveien fra innsiden også! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

- Vi forstår godt at Bjørnafjorden kommunene vil selge seg ut av et så lite fremtidsrettet prosjekt som Hordfast er, sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

- Fra vår side er dette rett og slett ment som en støtteerklæring til kommunen, legger han til.

Eier 5 av aksjene Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland
Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

Naturvernforbundet Hordaland var den eneste som meldte sin interesse da nye Bjørnafjorden kommune ønsket å selge sin aksjeandel i Hordfast AS - lobbyorganinsasjonen for veiprosjektet Hordfast. Selskapet eies av NHO, åtte kommuner, næringsrådene i Bergen, Stord, Bømlo, Haugaland og Stavanger, og nå også Naturvernforbundet Hordaland, som eier 5 av aksjene i selskapet.

- Hordfast er et miljøskadelig monsterprosjekt som ikke bare betyr nedbygging av store, verneverdige og viktige naturverdier, men også en femdobling av biltrafikken! Vi håper å bidra til at også de andre aksjonærene forstår at prosjektet ikke bør realiseres. Vi ønsker nå også å jobbe i mot prosjektet fra innsiden, sier Fliflet.

Prosjektet må skrinlegges

-Selvfølgelig kommer vi til å anbefale at hele prosjektet skrinlegges ved første mulige anledning, sier Fliflet.

Han forventer at naturvernforbundet får informasjon på lik linje som de andre aksjonærene i selskapet, og ser frem til at Naturvernforbundet Hordaland kan jobbe mot monsterveiprosjektet - nå også fra innsiden.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.10.2020

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!