Et av områdene som ville blitt berørt av monsterveien Hordfast

Et av områdene som ville blitt berørt av monsterveien Hordfast. Foto: Jan Rivenæs

Kjøper aksjer i Hordfast AS

Nå skal vi kjempe mot monsterveien fra innsiden også! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

- Vi forstår godt at Bjørnafjorden kommunene vil selge seg ut av et så lite fremtidsrettet prosjekt som Hordfast er, sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

- Fra vår side er dette rett og slett ment som en støtteerklæring til kommunen, legger han til.

Eier 5 av aksjene Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland
Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

Naturvernforbundet Hordaland var den eneste som meldte sin interesse da nye Bjørnafjorden kommune ønsket å selge sin aksjeandel i Hordfast AS - lobbyorganinsasjonen for veiprosjektet Hordfast. Selskapet eies av NHO, åtte kommuner, næringsrådene i Bergen, Stord, Bømlo, Haugaland og Stavanger, og nå også Naturvernforbundet Hordaland, som eier 5 av aksjene i selskapet.

- Hordfast er et miljøskadelig monsterprosjekt som ikke bare betyr nedbygging av store, verneverdige og viktige naturverdier, men også en femdobling av biltrafikken! Vi håper å bidra til at også de andre aksjonærene forstår at prosjektet ikke bør realiseres. Vi ønsker nå også å jobbe i mot prosjektet fra innsiden, sier Fliflet.

Prosjektet må skrinlegges

-Selvfølgelig kommer vi til å anbefale at hele prosjektet skrinlegges ved første mulige anledning, sier Fliflet.

Han forventer at naturvernforbundet får informasjon på lik linje som de andre aksjonærene i selskapet, og ser frem til at Naturvernforbundet Hordaland kan jobbe mot monsterveiprosjektet - nå også fra innsiden.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.10.2020

IMG_20210706_111627 – Kopi
Bevaring gjennom skjøtsel

Kurs i humlekassebygging i Den naturvennlige hagen.- Kurset er fullt!

11.02.2022 | Sist oppdatert: 28.02.2022

Oppdatering 28.02.22: Kurset er fulltegnet, men det er mulig vi får til å sette opp et nytt kurs ved senere anledning. Følg med på våre nettsider eller på FB. https://www.facebook.com/naturvernforbundet.hordaland Har du lyst å hjelpe humlene i år, og samtidig lære mer om dem? Da er du velkommen til kurs i humlekassebygging i vår naturvennlige hage på Storetveitmarken.