Et av områdene som ville blitt berørt av monsterveien Hordfast

Et av områdene som ville blitt berørt av monsterveien Hordfast. Foto: Jan Rivenæs

Kjøper aksjer i Hordfast AS

Nå skal vi kjempe mot monsterveien fra innsiden også! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

- Vi forstår godt at Bjørnafjorden kommunene vil selge seg ut av et så lite fremtidsrettet prosjekt som Hordfast er, sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

- Fra vår side er dette rett og slett ment som en støtteerklæring til kommunen, legger han til.

Eier 5 av aksjene Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland
Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

Naturvernforbundet Hordaland var den eneste som meldte sin interesse da nye Bjørnafjorden kommune ønsket å selge sin aksjeandel i Hordfast AS - lobbyorganinsasjonen for veiprosjektet Hordfast. Selskapet eies av NHO, åtte kommuner, næringsrådene i Bergen, Stord, Bømlo, Haugaland og Stavanger, og nå også Naturvernforbundet Hordaland, som eier 5 av aksjene i selskapet.

- Hordfast er et miljøskadelig monsterprosjekt som ikke bare betyr nedbygging av store, verneverdige og viktige naturverdier, men også en femdobling av biltrafikken! Vi håper å bidra til at også de andre aksjonærene forstår at prosjektet ikke bør realiseres. Vi ønsker nå også å jobbe i mot prosjektet fra innsiden, sier Fliflet.

Prosjektet må skrinlegges

-Selvfølgelig kommer vi til å anbefale at hele prosjektet skrinlegges ved første mulige anledning, sier Fliflet.

Han forventer at naturvernforbundet får informasjon på lik linje som de andre aksjonærene i selskapet, og ser frem til at Naturvernforbundet Hordaland kan jobbe mot monsterveiprosjektet - nå også fra innsiden.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.10.2020

Hordfast-liten

Fortiden er forbi

24.08.2021 | Sist oppdatert: 24.08.2021

Naturvernforbundet vil stanse norgeshistoriens største naturinngrep

Rein studietid - FB event banner-Bokmål
Ny kampanje mot forsøpling

Rein studietid

I denne samarbeidskampanjen sprer vi informasjon og inviterer studenter til å ta del i arbeidet mot forsøpling av naturen.

Filtarve, dus
Den naturvennlige hagen

Vinnere av fremmedartskampanjen

16.08.2021 | Sist oppdatert: 16.08.2021

Fem sporty hageeiere tok utfordringen og fjerna en naturskadelig plante fra hagen. Vi sender de heldige vinnerne hver sitt gavekort på 500 kr.