Et av områdene som ville blitt berørt av monsterveien Hordfast

Et av områdene som ville blitt berørt av monsterveien Hordfast. Foto: Jan Rivenæs

Kjøper aksjer i Hordfast AS

Nå skal vi kjempe mot monsterveien fra innsiden også! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

- Vi forstår godt at Bjørnafjorden kommunene vil selge seg ut av et så lite fremtidsrettet prosjekt som Hordfast er, sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

- Fra vår side er dette rett og slett ment som en støtteerklæring til kommunen, legger han til.

Eier 5 av aksjene Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland
Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

Naturvernforbundet Hordaland var den eneste som meldte sin interesse da nye Bjørnafjorden kommune ønsket å selge sin aksjeandel i Hordfast AS - lobbyorganinsasjonen for veiprosjektet Hordfast. Selskapet eies av NHO, åtte kommuner, næringsrådene i Bergen, Stord, Bømlo, Haugaland og Stavanger, og nå også Naturvernforbundet Hordaland, som eier 5 av aksjene i selskapet.

- Hordfast er et miljøskadelig monsterprosjekt som ikke bare betyr nedbygging av store, verneverdige og viktige naturverdier, men også en femdobling av biltrafikken! Vi håper å bidra til at også de andre aksjonærene forstår at prosjektet ikke bør realiseres. Vi ønsker nå også å jobbe i mot prosjektet fra innsiden, sier Fliflet.

Prosjektet må skrinlegges

-Selvfølgelig kommer vi til å anbefale at hele prosjektet skrinlegges ved første mulige anledning, sier Fliflet.

Han forventer at naturvernforbundet får informasjon på lik linje som de andre aksjonærene i selskapet, og ser frem til at Naturvernforbundet Hordaland kan jobbe mot monsterveiprosjektet - nå også fra innsiden.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.10.2020

#Valg21

Få med deg årets valgdebatter!

28.06.2021 | Sist oppdatert: 17.08.2021

Det kommende stortingsvalget må bli et valg for både klimaet og naturen. Derfor inviterer vi til valgdebatt torsdagene 19. august og 2. september. Temaene blir "Er naturen verdiløs når motorveien skal frem?" og "Klima, olje og fornybar energi".

DSCF0492-sjø

Eg tenkjer på korallane i Samlafjorden

15.06.2021 | Sist oppdatert: 15.06.2021

Hardangerfjorden slik me kjenner han, vart utgraven då den store innlandsisen trekte seg tilbake for meir enn 10.000 år sidan. Etter den tida har livet i fjorden tilpassa seg botntilhøve, vasskvalitet og næringstilgang.

Fremmed art
Den naturvennlige hagen

Hvordan få en hage fri for hagerømlinger

Det har lenge vært snakk om at enkelte importerte hageplanter kan være et problem for naturen. Men hvorfor er noen arter problematiske, mens andre ikke er det? Og hvilke arter bør du unngå i hagen din? Det får du svar på her.