• Hordaland
  • Kommunedelplan for energi og klima for Masfjorden kommune 2021– 2033

Uttalelse fra FNF

Kommunedelplan for energi og klima for Masfjorden kommune 2021– 2033

Det er svært positivt at kommunen ønsker å lage en kommunedelplan for energi og klima. Vi har gitt noen innspill knytta til klimagassregnskap, energisparing og planlegging i ei tid med klimaendringer.

Det er viktig å få med det gjensidige forholdet mellom naturmangfold og klima. Det vil si at forvaltningen av naturen har stor betydning for lagring, utslipp og opptak av klimagasser - og at klimaet påvirker naturmangfoldet.

Det bør stilles krav om klimagassregnskap, hvor også utslippene fra fra saker hvor man bygger ned naturen tas med i beregningen. Skog, myr, jord og øvrig vegetasjon binder klimagasser og det finnes ganske gode tall på hvor store utslippene blir når naturen påvirkes av utbygging.

Det er positivt at planprogrammet foreslår 10% reduksjon i energibruk i kommunens egne bygg, men vi ønsker et bredere fokus på energisparing. Det bør være et større tema som kommunen etterspør i reguleringsplaner. Kommunen kan også oppfordre og legge til rette for energisparing i private boliger. Den grønneste energien er som kjent den som vi ikke bruker.

Vi foreslår også at økt nedbør og rasfare løftes tydeligere fram. Å planlegge at infrastruktur og boliger legges i områder med minst mulig rasfare, bør være et konkret klimatilpasningstiltak i planen.

Vi anbefaler å invitere naturvernorganisasjoner med i referansegruppa. Og til sist vil vi løfte frem arbeidet med ny nasjonalpark i Masfjordfjella, slik at det blir sikret for kommende generasjoner. Masfjorden kommune skal ha ros for å sette i gang arbeidet med å lage en kommunedelplan for energi og klima! Lykke til!

Artikkelen ble sist oppdatert: 11.11.2021

Nasjonal dugnad

Den store granryddedagen 2022

19.08.2022 | Sist oppdatert: 17.08.2022

Skadelige treslag sprer seg og fortrenger andre arter. Heldigvis er det noe vi kan gjøre: røske de opp med roten eller kappe de ned! 23.-24. september går vi ut og redder truet natur med sag!

Medlemsmagasinet NaturVest

Les NaturVest #1 2022 på nett

18.08.2022 | Sist oppdatert: 18.08.2022

Les om kulturmarksbønder, Hordfast og hvordan du kan komme deg til resten av Europa med tog.