Foto: Synnøve Kvamme

Foto: Synnøve Kvamme.

Kvanndalselva går fri!

Det blir ikke vannkraftutbygging i Kvanndalselva. Kartleggingsrapport avdekket 15 rødlistede arter langs hele elveløpet.

– Dette er en fantastisk nyhet. Jeg hadde ikke helt turt å tro på det etter å ha opplevd det motsatte flere ganger i utbyggingssaker, sier fylkessekretær Synnøve Kvamme i Naturvernforbundet Hordaland.

Synnøve Kvamme tror funnene av rødlistearter langs elven og i dalføret har medvirket sterkt til avgjørelsen i Olje- og energidepartementet om å avvise klagen fra Hardanger Energi AS.

På oppdrag fra Forum for Natur og Friluftsliv Hordaland, hvor Naturvernforbundet Hordaland og en flere organisasjoner er med, påviste nemlig Biofokus 15 rødlistearter da de undersøkte dalen og elven. Det dreier seg om karplanter, moser og lav, som blant annet huldregras og kystsaltlav.

Dette er i stor kontrast til Norconsult som ikke fant en eneste rødlistet art da de kartla naturverdiene i og langs elven på vegne av kraftutbyggeren Hardanger Energi AS.

Det er ikke første gang rødlistearter blir underrapportert i forbindelse med kraftutbyggingssaker. Det samme skjedde i Øystesevassdraget, som senere ble vernet. Naturvernforbundet Hordaland er derfor sterkt kritisk til forvaltningspraksisen i denne typer saker, og ønsker seg en endring i måten naturverdier blir kartlagt på.

– Vi må ta vare på naturmangfoldet, også når vi ikke har inngående kunnskap om enhver arts funksjon i økosystemet. Vi må se de store linjene. Den inngrepsfrie naturen skrumper inn bit for bit. Arter forsvinner i et høyt tempo, sier Kvamme.

- Vi kan ikke som samfunn tillate at mangelfull naturkartlegging og -kunnskap betyr grønt lys for nedbygging av naturen, legger hun til.

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.06.2020

Kurt Oddekalv

En miljøkriger har gått bort

19.01.2021 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Mandag 11. januar gikk en miljøkriger bort. En kompromissløs og kraftig stemme i miljøbevegelsen. Han har i hele sitt liv bidratt til at miljø og naturmangfold har kommet på den politiske dagsorden.

RepGavekort-web
Ta vare på det du har

Gi en reparasjon i gave

18.12.2020 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Alle eier vi noe fint som har blitt ødelagt, og som burde vært reparert.