Foto: Synnøve Kvamme

Foto: Synnøve Kvamme.

Kvanndalselva går fri!

Det blir ikke vannkraftutbygging i Kvanndalselva. Kartleggingsrapport avdekket 15 rødlistede arter langs hele elveløpet.

– Dette er en fantastisk nyhet. Jeg hadde ikke helt turt å tro på det etter å ha opplevd det motsatte flere ganger i utbyggingssaker, sier fylkessekretær Synnøve Kvamme i Naturvernforbundet Hordaland.

Synnøve Kvamme tror funnene av rødlistearter langs elven og i dalføret har medvirket sterkt til avgjørelsen i Olje- og energidepartementet om å avvise klagen fra Hardanger Energi AS.

På oppdrag fra Forum for Natur og Friluftsliv Hordaland, hvor Naturvernforbundet Hordaland og en flere organisasjoner er med, påviste nemlig Biofokus 15 rødlistearter da de undersøkte dalen og elven. Det dreier seg om karplanter, moser og lav, som blant annet huldregras og kystsaltlav.

Dette er i stor kontrast til Norconsult som ikke fant en eneste rødlistet art da de kartla naturverdiene i og langs elven på vegne av kraftutbyggeren Hardanger Energi AS.

Det er ikke første gang rødlistearter blir underrapportert i forbindelse med kraftutbyggingssaker. Det samme skjedde i Øystesevassdraget, som senere ble vernet. Naturvernforbundet Hordaland er derfor sterkt kritisk til forvaltningspraksisen i denne typer saker, og ønsker seg en endring i måten naturverdier blir kartlagt på.

– Vi må ta vare på naturmangfoldet, også når vi ikke har inngående kunnskap om enhver arts funksjon i økosystemet. Vi må se de store linjene. Den inngrepsfrie naturen skrumper inn bit for bit. Arter forsvinner i et høyt tempo, sier Kvamme.

- Vi kan ikke som samfunn tillate at mangelfull naturkartlegging og -kunnskap betyr grønt lys for nedbygging av naturen, legger hun til.

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.06.2020

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!