Foto: Synnøve Kvamme

Foto: Synnøve Kvamme.

Kvanndalselva går fri!

Det blir ikke vannkraftutbygging i Kvanndalselva. Kartleggingsrapport avdekket 15 rødlistede arter langs hele elveløpet.

– Dette er en fantastisk nyhet. Jeg hadde ikke helt turt å tro på det etter å ha opplevd det motsatte flere ganger i utbyggingssaker, sier fylkessekretær Synnøve Kvamme i Naturvernforbundet Hordaland.

Synnøve Kvamme tror funnene av rødlistearter langs elven og i dalføret har medvirket sterkt til avgjørelsen i Olje- og energidepartementet om å avvise klagen fra Hardanger Energi AS.

På oppdrag fra Forum for Natur og Friluftsliv Hordaland, hvor Naturvernforbundet Hordaland og en flere organisasjoner er med, påviste nemlig Biofokus 15 rødlistearter da de undersøkte dalen og elven. Det dreier seg om karplanter, moser og lav, som blant annet huldregras og kystsaltlav.

Dette er i stor kontrast til Norconsult som ikke fant en eneste rødlistet art da de kartla naturverdiene i og langs elven på vegne av kraftutbyggeren Hardanger Energi AS.

Det er ikke første gang rødlistearter blir underrapportert i forbindelse med kraftutbyggingssaker. Det samme skjedde i Øystesevassdraget, som senere ble vernet. Naturvernforbundet Hordaland er derfor sterkt kritisk til forvaltningspraksisen i denne typer saker, og ønsker seg en endring i måten naturverdier blir kartlagt på.

– Vi må ta vare på naturmangfoldet, også når vi ikke har inngående kunnskap om enhver arts funksjon i økosystemet. Vi må se de store linjene. Den inngrepsfrie naturen skrumper inn bit for bit. Arter forsvinner i et høyt tempo, sier Kvamme.

- Vi kan ikke som samfunn tillate at mangelfull naturkartlegging og -kunnskap betyr grønt lys for nedbygging av naturen, legger hun til.

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.06.2020

Hordfast-liten

Fortiden er forbi

24.08.2021 | Sist oppdatert: 24.08.2021

Naturvernforbundet vil stanse norgeshistoriens største naturinngrep

Rein studietid - FB event banner-Bokmål
Ny kampanje mot forsøpling

Rein studietid

I denne samarbeidskampanjen sprer vi informasjon og inviterer studenter til å ta del i arbeidet mot forsøpling av naturen.

Filtarve, dus
Den naturvennlige hagen

Vinnere av fremmedartskampanjen

16.08.2021 | Sist oppdatert: 16.08.2021

Fem sporty hageeiere tok utfordringen og fjerna en naturskadelig plante fra hagen. Vi sender de heldige vinnerne hver sitt gavekort på 500 kr.