TA VARE PÅ DET DU HAR

Lær å fikse din egen telefon

Har du knust skjermen på IPhonen din? Har du lyst til å lære å fikse den selv? Nå har du sjansen! Vi inviter til flere mobilreparsjonskurs denne høsten.

Vi nordmenn er storforbrukere av elektronikk og mobiltelefoner. Visste du at det i 2017 ble solgt  hele 1,8 millioner smarttelefoner i Norge? Siden 2010 har vi nordmenn kjøpt mer enn 14 millioner telefoner.

Gjennom prosjektet "Ta vare på det du har" ønsker vi å bidra til at flere reparerer det de har fremfor å kjøpe seg nye ting. Derfor vil vi også at du skal reparere den mobiltelefonen du har - fremfor å kjøpe deg en ny en.

Ofte er det bare skjermen som er knust - og den kan du få byttet.

Fiks din egen IPhone!

I samarbeid med Bibliotek, skoler og som del av fiksefester og andre reparasjonsarrangementer holder vi mobilreparasjonskurs. Med oss på kursene har vi også med oss ekspertreparatør fra KnustIPhone.no, som etter hvert har fått 10 års erfaring med å reparere IPhoner.

På disse kursene lærer du hvordan du skifter skjerm på din egen IPhone. Vi lærer deg hvordan du går frem, hva du må passe på å unngå og hvor du må være spesielt forsiktig.

Du vil få gode råd og veiledning underveis, men selve reparasjonen må du gjøre selv - gjerne sammen med et par gode venner.

Denne høsten blir det kurs i mobilfiksing følgende plasser:

Oasen bibliotek, mandag 19. november, klokken 18:00. Meld deg på her.

Vi bestiller inn deler og utstyr i forkant til disse kursene, så påmeldingen din er bindene! Kursene har begrenset med plasser.

Har du lyst til å bestille kurs til din skole? Ta kontakt med oss.

Hordfast natur

Naturvernforbundet ber Os kommunestyre avvise forslag om hurtigbehandling av Hordfast

Os kommunestyre skal tirsdag 24. september behandle forslag om at videre planlegging av Hordfast skal bli gjennomført av Statens vegvesen som ansvarlig planlegger. Statens vegvesen har foreslått at kommunene nå tar over ansvaret for reguleringsplanarbeidet. Naturvernforbundet støtter dette forslaget og ber om at de vanskelige avveiningene i Hordfast-planene blir behandlet med størst mulig demokrati. Os kommune må ikke abdisere i denne saken som kan gi uopprettelig skade på verdifull natur på Søre Øyane, på Tysnes og på Stord.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!