• Hordaland
  • Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Om du er usikker på hvor Det grønne loftet ligger (Bredsgården 1E 5003 Bergen) kan du møte opp ved inngangen til Bredsgården foran bryggen senest 18:50 så blir du fulgt inn.

Velkommen til gamle og nye medlemmer!

Program for kvelden:

Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?
Om dilemmaer og veivalg

Vi tar utgangspunkt i våre to visjoner for Bergen: Gode, grønne Bergen (2015, med fokus på transport og byutvikling) og Gode, grønne Bergen - En by for bier og bergensere (2019, fokus på naturmangfold og arealpolitikk)
Disse konkrete visjonene har vært med på å sette dagsorden i Bergen, men hva gjør vi, når vi møter dilemmaer, f. eks. mellom ønsket kollektivutbygging og bevaring av naturmangfold?

19.00:
Korte innledninger (10 min.) av Siri Vatsø Haugum (biolog og vara i fylkesstyret), Harald Simonsen (leder i Naturmangfoldsgruppen) og Tom Skauge (politisk nestleder i fylkesstyret).
Debatt og spørsmål.

20.10:
Pause og hygge

20.30:
Innledning (15-20 min) fra Ragnhild Nabben og Sveinung Sundfør Sivertsen, som driver selskapet Fremtenkt.
De har etablert et tiltak for bedre borgermedvirkning i bærekraftig byutvikling i Åsane, hvor de, i tett samarbeid med blant annet Plan- og bygningsetaten, arrangerer verksteder der innbyggere og representanter for kommunen går sammen for å finne ut av hvordan Åsane skal se ut i fremtiden. Hos oss vil de fortelle litt om tanken bak tiltaket, om prosessen og vise noen av resultatene som har kommet frem på grunn av dette arbeidet.

Spørsmål og videre samtale

21.30 ferdig

Er du usikker på om du er medlem i Naturvernforbundet? Det kan du sjekke på MinSide: https://minside.naturvernforbundet.no/default.aspx

Og her kan du enkelt bli medlem om du ikke er det allerede: https://naturvernforbundet.no/bli-medlem/

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.04.2022

Nasjonal dugnad

Den store granryddedagen 2022

19.08.2022 | Sist oppdatert: 17.08.2022

Skadelige treslag sprer seg og fortrenger andre arter. Heldigvis er det noe vi kan gjøre: røske de opp med roten eller kappe de ned! 23.-24. september går vi ut og redder truet natur med sag!

Medlemsmagasinet NaturVest

Les NaturVest #1 2022 på nett

18.08.2022 | Sist oppdatert: 18.08.2022

Les om kulturmarksbønder, Hordfast og hvordan du kan komme deg til resten av Europa med tog.

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.