• Hordaland
  • Miljøpolitisk speeddating ble en valgdebatt utenom det vanlige
Seiersherren Tom Sverre Tomren og de fleste andre stortingsdeltakerne på miljøpolitisk speeddating.

Foto: Jørgen Hovind

Miljøpolitisk speeddating ble en valgdebatt utenom det vanlige

Det var spørsmål og diskusjoner utenom det vanlige da stortingskandidater fra ni partier møtte miljøengasjerte velgere onsdag 4. September på HUB Bergen. Miljøpartiet de Grønnes Tom Sverre Tomren gikk av med seieren i en uhøytidelig Melodi Grand Prix-poengutdeling, mens Venstres Terje Breivik overrasket mest positivt. Med Linda Eide til å lose deltakerne gjennom programmet i et sjarmerende lokale på Bryggen, ble det virkelig en valgdebatt utenom det vanlige.

Spørsmål og diskusjoner utenom det vanlige

I stedet for å samle tilskuerne i et rom der alle stortingskandidatene diskuterte med hverandre, ble de sendt på rundtur i det svært sjarmerende Bryggen-huset til HUB Bergen for å sitte i sofaer, på barstoler og trestoler for å svare på spørsmål fra miljøengasjerte velgere i grupper på 2-6 personer. På bildet under får tidligere byråd for miljø og byutvikling Filip Rygg (KrF)  spørsmål om hvorfor ikke klima er høyere på den politiske dagsordenen. Filip Rygg i snakk med to av deltakerne.
Fotograf: Jørgen Hovind

Gruppene var delt inn etter hva deltakerne var interessert i, slik som energi og naturmangfold. Dermed fikk stortingskandidatene spørsmål om alt fra vannkraftutbygging og transportpolitikk. På det følgende bildet kan dere se Senterpartiets Kjersti Toppe i diskusjon med bygg og miljøinteresserte.

Fotograf: Jørgen Hovind

Flere av politikerne sa at det var en utrolig fin avveksling fra de vanlige debattene, der de ofte kunne høre de samme argumentene fra de samme politikerne. På miljøpolitisk speeddating ble det både utfordrende spørsmål og spørsmål til ettertanke.

Mellom spøk og alvor

Det var ikke langt mellom spøk og alvor på miljøpolitisk speeddating.
Fotograf: Jørgen Hovind

Det var ikke langt mellom spøk og alvor på den miljøpolitiske speeddatingen. Linda Eide satte stemningen på kvelden ved å fortelle om sin første date og viktigheten av å ta tak i miljøproblemene. Nils Tore Skogland, daglig leder i Naturvernforbundet Hordaland, presenterte så høstens miljøvalgundersøkelse. Miljøvalgundersøkelsen utføres av Naturvernforbundet i Hordaland ved hvert stortings- og kommunevalg, og gir regionens toppolitikere anledning til å besvare et utvalg av miljøpolitiskespørsmål som de vurderes etter. Les mer her.

Gjermund Hagesæther i samtale med noen velgere.
Fotograf: Jørgen Hovind

Gjermund Hagesæther i samtale med noen miljøengasjerte velgere. Ettersom Venstre i miljøvalgundersøkelsen kun fikk terningkast 4 og Fremskrittspartiet terningkast 1, tilbød FrPs stortingskandidat Gjermund Hagesæther spøkefullt å gi FrPs poeng til Venstre.

Uhøytidelig Melodi Grand Prix-avstemning ga lite overraskende seier

Fotograf: Jørgen Hovind

Etter speeddatingen fant Linda Eide fram blokkfløyten sin fra barneskolen, og spilte Melodi Grand Prix' kjenningsmelodi. Gruppene avga så sine poeng på en skala fra 1-9 til partiene. Disse ble lagt til grunn for utkåringen av en miljøpolitisk vinner. De fikk også mulighet til å peke ut partiet som overrasket dem mest positivt. Linda Eide benyttet ledige stunder til mer eller mindre sære fun facts om Melodi Grand Prix, til publikums fornøyelse.

(Stortings)kandidatene venter i spenning, mens de miljøengasjerte velgerne regner ut gruppens poeng.
Fotograf: Jørgen Hovind

(Stortings)kandidatene ventet i spenning, mens de miljøengasjerte velgerne regner ut gruppenes poeng. Da resultatet endelig ble presentert i Grand Prix style, var kanskje ikke resultatet helt uventet. Kveldens vinner ble Miljøpartiet de Grønne. Partiets førstekandidat Tom Sverre Tomren kunne med det høste stor applaus og få med seg et stykke økologisk valgflesk som premie. På jumboplass havnet Fremskrittspartiet, og noen vil nok si at heller ikke dette var overraskende. Overrasket virket i alle fall ikke stortingskandidat Gjermund Hagesæter som tok det hele med godt mot og humør.

Den kandidaten som flest deltakere lot seg overraske positivt over i løpet av kvelden var Venstres Terje Breivik som videreførte sin vellykkede sjarmoffensiv med å takke for et godt og nyskapende arrangement; en takk til alle de fremmøtte stortingskandidatene støttet opp under.

Naturlig onsdag

Miljøpolitisk speeddating var høstens første Naturlig onsdag. Naturlig onsdag er en sosial og faglig møteplass som finner sted første onsdag hver måned på HUB Bergen. Les mer om Naturlig onsdag og andre av Naturvernforbundets aktiviteter. Du kan også bli med i vår facebookgruppe Naturvernforbundet - det skjer!

Skrevet og bearbeidet av René Alvestad i Naturstudentene og Kristin Hildre Rørvik prosjektmedarbeider Naturlig Onsdag. Fotografier er tatt av Jørgen Hovind.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.01.2015