• Hordaland
  • Mister vi Bybanen som grønt sporskifte for Åsane?
Den fjerde Bybanemarsjen 4. september 2021. Foto: Olav Vlam.

Bybanen

Mister vi Bybanen som grønt sporskifte for Åsane?

Av Gabriel Fliflet og Tom Skauge, leder og nestleder i Naturvernforbundet Hordaland

Bybanen er en suksess. 10 år etter åpningen hadde den fraktet 100 mill. reisende, før koronaen slo til. brukte 40- 50 000 passasjerer den, hver dag! Den var ikke primært et klimatiltak da den ble påtenkt, men er i dag Bergens kanskje viktigste vedtatte klimatiltak.

Nå henger Bybanen til Åsane i en tynn skinne. Vestland fylkeskommune, som skal bygge og drifte Bybanen, har avsluttet arbeidet med tunnelalternativet. En av begrunnelsene er at tunnelalternativet vil bety store, varige driftsutgifter. Årlige driftskostnader for ett underjordisk bybanestopp, tilsvarer kostnadene for drift av Amalie Skram videregående skole i ett år! Det er urealistisk å tro at fylkespolitikerne kan og vil gå med på slike ekstrautgifter.

Befolkningstallet i Bergen vil fortsatt øke, Vi har valget mellom å bygge ned ned enda mer natur og matjord, på steder der folk blir avhengige av bilen, eller å satse på en klok fortetting langs Bybanen, der folk mye lettere kan klare seg uten bil. Bybanen trengs for å hindre ytterligere byspredning med nedbygging av store arealer uberørt natur. Den gir nytt liv til Sentrum. Den viser vei vekk fra trafikkslum og bilkøer. Åsane er merket av tiår med forfeilet satsing på motorvei og høy bilbruk. Nå er det på tide å gi åsanefolk det samme gode, forutsigbare og utslippsfrie kollektivtilbudet som Fana har, og Mindemyren og Fyllingsdalen snart får.

Vedtaket om Bybane foran Bryggen fra 2016 er nå grundig kvalitetssikret. Konklusjonen er entydig. Bybanen foran Bryggen er gir best tilgjengelighet til Sentrum, er billigst, gir minst risiko under konstruksjon, gjør Bryggen bilfri og gir best beskyttelse av kulturminner.

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.11.2021

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!