Vindkraft

Monstermøller i urørt Hordalandsnatur? Nei takk!

Mens Stølsheimen står ovenfor det største naturinngrepet noen sinne, i form av Europas største vindkraftanlegg med 300 vindmøller på 200-250 meter, leter NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) etter 15-20 nye områder i Norge som er egnet for lignende vindkraftprosjekter. Fire av de store områdene de ser på, ligger i Hordaland og omfatter mange av de få områdene vi har igjen av sammenhengende uberørt natur, deriblant i Bergsdalen, Folgefonnhalvøya og Stord.

Naturvernforbundet Hordaland går imot at Stølsheimen skal forvandles til et industriområde med vindmøller og veianlegg av ufattelige dimensjoner. Vi er også kritiske til at en rekke viktige naturområder i Hordaland skal vurderes for tilsvarende enorme vindkraftanlegg – det er ikke bærekraftig å ødelegge urørt natur, som vi får stadig mindre av, og som er avgjørende for å stanse tapet av biologisk mangfold. I stedet mener Naturvernforbundet Hordaland at Norge må realisere det enorme potensialet vi har innenfor energisparing og effektivisering, hvor fornybar energi tilsvarende 40 Alta-kraftverk kan frigjøres. Fornybar energi må produseres der den skal brukes, og ytterligere produksjon av fornybar energi må gjøres på en måte som i minst mulig grad gjør skade på naturen, for eksempel solceller på hustak. Derfor mener Naturvernforbundet Hordaland at det ikke er bærekraftig å bygge vindkraftverk i Stølsheimen eller de andre områdene i Hordaland som NVE analyserer.

Hordfast natur

Naturvernforbundet ber Os kommunestyre avvise forslag om hurtigbehandling av Hordfast

Os kommunestyre skal tirsdag 24. september behandle forslag om at videre planlegging av Hordfast skal bli gjennomført av Statens vegvesen som ansvarlig planlegger. Statens vegvesen har foreslått at kommunene nå tar over ansvaret for reguleringsplanarbeidet. Naturvernforbundet støtter dette forslaget og ber om at de vanskelige avveiningene i Hordfast-planene blir behandlet med størst mulig demokrati. Os kommune må ikke abdisere i denne saken som kan gi uopprettelig skade på verdifull natur på Søre Øyane, på Tysnes og på Stord.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!