Vindkraft

Monstermøller i urørt Hordalandsnatur? Nei takk!

Mens Stølsheimen står ovenfor det største naturinngrepet noen sinne, i form av Europas største vindkraftanlegg med 300 vindmøller på 200-250 meter, leter NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) etter 15-20 nye områder i Norge som er egnet for lignende vindkraftprosjekter. Fire av de store områdene de ser på, ligger i Hordaland og omfatter mange av de få områdene vi har igjen av sammenhengende uberørt natur, deriblant i Bergsdalen, Folgefonnhalvøya og Stord.

Naturvernforbundet Hordaland går imot at Stølsheimen skal forvandles til et industriområde med vindmøller og veianlegg av ufattelige dimensjoner. Vi er også kritiske til at en rekke viktige naturområder i Hordaland skal vurderes for tilsvarende enorme vindkraftanlegg – det er ikke bærekraftig å ødelegge urørt natur, som vi får stadig mindre av, og som er avgjørende for å stanse tapet av biologisk mangfold. I stedet mener Naturvernforbundet Hordaland at Norge må realisere det enorme potensialet vi har innenfor energisparing og effektivisering, hvor fornybar energi tilsvarende 40 Alta-kraftverk kan frigjøres. Fornybar energi må produseres der den skal brukes, og ytterligere produksjon av fornybar energi må gjøres på en måte som i minst mulig grad gjør skade på naturen, for eksempel solceller på hustak. Derfor mener Naturvernforbundet Hordaland at det ikke er bærekraftig å bygge vindkraftverk i Stølsheimen eller de andre områdene i Hordaland som NVE analyserer.

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Bli med på helgetur til vakre Lygra 5.-7. april!

22.03.2019

Tradisjonen tru inviterer Naturvernforbundet Hordaland til ei sosial, hyggeleg, lærerik og inspirerande helg på idylliske Lygra i Nordhordaland. Dette har vore ein knallsuksess tidlegare år, og me ser fram til triveleg samvær på koselege Lygra Gjestegard også i år! Dette er eit fint høve for både nye og gamle frivillige til å verta betre kjent - både med kvarandre og aktuelle saker, samt å læra nye triks for å vinna miljøkampar. Ikkje minst kan me lova godt selskap, god mat, underhaldning og turar i vakker kystlynghei.