Vindkraft

Monstermøller i urørt Hordalandsnatur? Nei takk!

Mens Stølsheimen står ovenfor det største naturinngrepet noen sinne, i form av Europas største vindkraftanlegg med 300 vindmøller på 200-250 meter, leter NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) etter 15-20 nye områder i Norge som er egnet for lignende vindkraftprosjekter. Fire av de store områdene de ser på, ligger i Hordaland og omfatter mange av de få områdene vi har igjen av sammenhengende uberørt natur, deriblant i Bergsdalen, Folgefonnhalvøya og Stord.

Naturvernforbundet Hordaland går imot at Stølsheimen skal forvandles til et industriområde med vindmøller og veianlegg av ufattelige dimensjoner. Vi er også kritiske til at en rekke viktige naturområder i Hordaland skal vurderes for tilsvarende enorme vindkraftanlegg – det er ikke bærekraftig å ødelegge urørt natur, som vi får stadig mindre av, og som er avgjørende for å stanse tapet av biologisk mangfold. I stedet mener Naturvernforbundet Hordaland at Norge må realisere det enorme potensialet vi har innenfor energisparing og effektivisering, hvor fornybar energi tilsvarende 40 Alta-kraftverk kan frigjøres. Fornybar energi må produseres der den skal brukes, og ytterligere produksjon av fornybar energi må gjøres på en måte som i minst mulig grad gjør skade på naturen, for eksempel solceller på hustak. Derfor mener Naturvernforbundet Hordaland at det ikke er bærekraftig å bygge vindkraftverk i Stølsheimen eller de andre områdene i Hordaland som NVE analyserer.

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.