Vindkraft

Monstermøller i urørt Hordalandsnatur? Nei takk!

Mens Stølsheimen står ovenfor det største naturinngrepet noen sinne, i form av Europas største vindkraftanlegg med 300 vindmøller på 200-250 meter, leter NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) etter 15-20 nye områder i Norge som er egnet for lignende vindkraftprosjekter. Fire av de store områdene de ser på, ligger i Hordaland og omfatter mange av de få områdene vi har igjen av sammenhengende uberørt natur, deriblant i Bergsdalen, Folgefonnhalvøya og Stord.

Naturvernforbundet Hordaland går imot at Stølsheimen skal forvandles til et industriområde med vindmøller og veianlegg av ufattelige dimensjoner. Vi er også kritiske til at en rekke viktige naturområder i Hordaland skal vurderes for tilsvarende enorme vindkraftanlegg – det er ikke bærekraftig å ødelegge urørt natur, som vi får stadig mindre av, og som er avgjørende for å stanse tapet av biologisk mangfold. I stedet mener Naturvernforbundet Hordaland at Norge må realisere det enorme potensialet vi har innenfor energisparing og effektivisering, hvor fornybar energi tilsvarende 40 Alta-kraftverk kan frigjøres. Fornybar energi må produseres der den skal brukes, og ytterligere produksjon av fornybar energi må gjøres på en måte som i minst mulig grad gjør skade på naturen, for eksempel solceller på hustak. Derfor mener Naturvernforbundet Hordaland at det ikke er bærekraftig å bygge vindkraftverk i Stølsheimen eller de andre områdene i Hordaland som NVE analyserer.

Hordfast natur

Venstre vil vrake ferjeløs E39!

Regjeringspartiet Venstre vil vrake motorveiprosjektet til fordel for grønn skipsfart og utbedring av eksisterende veier. - Et svært godt utspill! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

Gjenbruksuken-Bergen-Foto-Bir-e1572951512827

Bli med på Gjenbruksuken!

Bergenserne ønsker å redusere forbruket sitt. Nå inviterer Bergen kommune, BIR og Naturvernforbundet Hordaland til en uke med aktiviteter for å gjøre det enklere, morsommere og mer meningsfylt å forbruke mindre.