Forsker på nullutslippshus Magnar Berge (til høyre) svarer på spørsmål fra salen. (Til venstre Eirik Hordnes, leder i bygg og energigruppen til Naturvernforbundet Hordaland.)

Naturlig Onsdag - 04.12.2013 på the Hub - Er tett rett?

Første onsdag hver måned arrangerer Naturvernforbundet Hordaland den åpne møteplassen Naturlig onsdag. Temaet for desembers Naturlige Onsdag, arrangert på The Hub, omhandlet bygg, energi og hvordan forskriftene kan bygge oppunder miljøvennlige bygg til lands. Dette er særlig aktuelt da en ny energirevisjon av teknisk byggforskrift er foreslått, hvor endelig høring rundt dette skjer i løpet av 2014. Samlingen ble titulert "er tett rett?", ettersom trenden går i retning av mer tette, godt isolerte bygg som mange intuitivt er skeptisk til.

Tre innlegg tok for seg hvordan nye tekniske forskrifter kunne ta hensyn til miljøet. Eirik Hordnes, leder for bygg- og energigruppen til Naturvernforbundet i Hordaland, satte i gang ballet. Han tok for seg hva Naturvernforbundet mente om forslaget til energirevisjon, slik utarbeidet av Rambøll. Før han gikk inn på termer som TEK 10, netto energibehov, TEK 15, levert energi og varmetapstall zoomet innlegget ut på byggs bidrag til klimagassutslipp og energiforbruk globalt. Bygg verden over står for 40 % av det totale energiforbruket og omtrentlig samme andel klimagassutslipp. I tillegg til disse høye tallene, er det stor enighet om at energieffektivisering av bygg er den mest lønnsomme og enkleste måten å gjennomføre energisparingstiltak på. Presentasjonen hans finner du her.

Kristian Flo, med i Bergen Økologiske Landsby (BØL), holdt et foredrag med fokus på det mange av oss anser som "alternative" løsninger. Han påpekte hvordan det historisk sett er de moderne løsningene som faktisk er alternative. Flo poengterte viktigheten av å bruke kortreiste naturmaterialer, som vi ja kanskje kan grave frem direkte fra egen eiendom, og at vi bruker dem smart i forhold til energikonservering, blant annet med mye termisk masse. I Norge er tre et mye brukt materiale, men vi har også jord, sand, leire og stein tilgjengelig i store mengder. Jordstampehus ble nevnt som et konkret alternativ til en gammel byggeteknikk med jord og leire fra eget land.

Magnar Berge, doktorgradsstipendiat, i The Research Centre on Zero Emission Buildings (ZEB) forholdt seg til tittelen til denne månedens Naturlige Onsdag "er tett rett?". Med det fokuset la han ut om hvorfor det var viktig at det skulle være LUFTtett, men ikke nødvendigvis DAMPtett. Han viste hvordan luftlekkasjer fører med seg betraktelig mer fukt per tid enn hva damp gjør gjennom konstruksjonen. Her finner du presentasjonen hans.

Kvelden ble avlsuttet med spørsmål og innspill fra salen. Fra ei i kafeen fikk vi høre et kreativt eksempel på hvordan man kan redusere strømforbruket i bolig. Et strømselskap hadde sammenlignet strømforbruket med naboen og hver enkelt fikk smilefjes om de hadde lavere energiforbruk enn naboen. Det enkle tiltaket medførte at folk begynte å spare strøm.

Naturlig onsdag

Miljøpolitisk speeddating var høstens første Naturlig onsdag. Naturlig onsdag er en sosial og faglig møteplass som finner sted første onsdag hver måned på HUB Bergen. Les mer om Naturlig onsdag og andre av Naturvernforbundets aktiviteter. Du kan også bli med i vår facebookgruppe Naturvernforbundet - det skjer!

Vil du bli med i bygg- og energigruppen?

Bygg og energigruppen treffes tredje onsdag hver måned. Vi jobber bl.a. nye tekniske forskrifter, temamøter på bygg- og energi, kartlegging av solenergianlegg og alternativ byggeteknikk. Ta kontakt med leder Eirik Hordnes på e-post: eirikhordnes(a)gmail.com

DNS 2016_powerpoint (27 of 29)

Nå kan du melde deg på!

01.02.2017

Verdier i vann og på land er et undervisningsopplegg for 4.-7. trinn utarbeidet av Naturvernforbundet Hordaland med støtte fra Den naturlige skolesekken. Her finner du informasjon og påmelding for skoler som vil bruke nærnaturen som klasserom, og frivillige som vil spre kunnskap og engasjement om naturen til skoleelever som naturguide i Naturvernforbundet Hordaland.

29649683123_ec8a234193_o

Les om Naturskattejakt i Hordnesskogen!

Søndag 2. oktober 2016 inviterte Hordnesskogens venner og Naturvernforbundet Hordaland til en aktivitetsdag for barnefamilier og andre, i det fantastiske natur- og friluftsområdet Hordnesskogen, som definitivt er verdt å ta vare på!

Hans Kleivdal innleder på Naturlig onsdag 5.10.2016.

Kva er eigentleg grøn industri?

09.01.2017

Onsdag 5. oktober hadde Naturvernforbundets faggruppe for bygg og energi invitert til Naturleg onsdag på Litteraturhuset i Bergen. Temaet for kvelden var grøn industri. Korleis kan ein drive industri som støttar opp under det moderne samfunnet utan å gå på bekostning av naturen? Kva skal til for å oppnå ein reelt bærekraftig industri?