Forsker på nullutslippshus Magnar Berge (til høyre) svarer på spørsmål fra salen. (Til venstre Eirik Hordnes, leder i bygg og energigruppen til Naturvernforbundet Hordaland.)

Naturlig Onsdag - 04.12.2013 på the Hub - Er tett rett?

Første onsdag hver måned arrangerer Naturvernforbundet Hordaland den åpne møteplassen Naturlig onsdag. Temaet for desembers Naturlige Onsdag, arrangert på The Hub, omhandlet bygg, energi og hvordan forskriftene kan bygge oppunder miljøvennlige bygg til lands. Dette er særlig aktuelt da en ny energirevisjon av teknisk byggforskrift er foreslått, hvor endelig høring rundt dette skjer i løpet av 2014. Samlingen ble titulert "er tett rett?", ettersom trenden går i retning av mer tette, godt isolerte bygg som mange intuitivt er skeptisk til.

Tre innlegg tok for seg hvordan nye tekniske forskrifter kunne ta hensyn til miljøet. Eirik Hordnes, leder for bygg- og energigruppen til Naturvernforbundet i Hordaland, satte i gang ballet. Han tok for seg hva Naturvernforbundet mente om forslaget til energirevisjon, slik utarbeidet av Rambøll. Før han gikk inn på termer som TEK 10, netto energibehov, TEK 15, levert energi og varmetapstall zoomet innlegget ut på byggs bidrag til klimagassutslipp og energiforbruk globalt. Bygg verden over står for 40 % av det totale energiforbruket og omtrentlig samme andel klimagassutslipp. I tillegg til disse høye tallene, er det stor enighet om at energieffektivisering av bygg er den mest lønnsomme og enkleste måten å gjennomføre energisparingstiltak på. Presentasjonen hans finner du her.

Kristian Flo, med i Bergen Økologiske Landsby (BØL), holdt et foredrag med fokus på det mange av oss anser som "alternative" løsninger. Han påpekte hvordan det historisk sett er de moderne løsningene som faktisk er alternative. Flo poengterte viktigheten av å bruke kortreiste naturmaterialer, som vi ja kanskje kan grave frem direkte fra egen eiendom, og at vi bruker dem smart i forhold til energikonservering, blant annet med mye termisk masse. I Norge er tre et mye brukt materiale, men vi har også jord, sand, leire og stein tilgjengelig i store mengder. Jordstampehus ble nevnt som et konkret alternativ til en gammel byggeteknikk med jord og leire fra eget land.

Magnar Berge, doktorgradsstipendiat, i The Research Centre on Zero Emission Buildings (ZEB) forholdt seg til tittelen til denne månedens Naturlige Onsdag "er tett rett?". Med det fokuset la han ut om hvorfor det var viktig at det skulle være LUFTtett, men ikke nødvendigvis DAMPtett. Han viste hvordan luftlekkasjer fører med seg betraktelig mer fukt per tid enn hva damp gjør gjennom konstruksjonen. Her finner du presentasjonen hans.

Kvelden ble avlsuttet med spørsmål og innspill fra salen. Fra ei i kafeen fikk vi høre et kreativt eksempel på hvordan man kan redusere strømforbruket i bolig. Et strømselskap hadde sammenlignet strømforbruket med naboen og hver enkelt fikk smilefjes om de hadde lavere energiforbruk enn naboen. Det enkle tiltaket medførte at folk begynte å spare strøm.

Naturlig onsdag

Miljøpolitisk speeddating var høstens første Naturlig onsdag. Naturlig onsdag er en sosial og faglig møteplass som finner sted første onsdag hver måned på HUB Bergen. Les mer om Naturlig onsdag og andre av Naturvernforbundets aktiviteter. Du kan også bli med i vår facebookgruppe Naturvernforbundet - det skjer!

Vil du bli med i bygg- og energigruppen?

Bygg og energigruppen treffes tredje onsdag hver måned. Vi jobber bl.a. nye tekniske forskrifter, temamøter på bygg- og energi, kartlegging av solenergianlegg og alternativ byggeteknikk. Ta kontakt med leder Eirik Hordnes på e-post: eirikhordnes(a)gmail.com

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.