• Hordaland
Naturlig onsdag

Møtereferat

Naturlig onsdag - fra søppelrydding til forebygging

Den 4. oktober var det igjen duket for Naturlig onsdag, og denne gangen var temaet tilknyttet Plastjakten Hordaland, vårt nylig oppstartede prosjekt.

Lars Ågren åpnet kvelden med å fortelle om omfanget av marin forsøpling langs kysten vår. Som styreleder i Forum for Natur og Friluftsliv Hordaland og leder for Norsk Ornitologisk Forening Hordaland, kunne han bidra med konkrete eksempler på hvordan plast påvirker fugler og fisker langs kysten. Lars fortalte blant annet om fuglearten havhest, som blir brukt som indikator
for å måle hvor mye plast det er i havet. En måling har vist at langt over halvparten av de undersøkte havhestene har plast i magen. Videre fortalte han at plastavfallet som kastes i naturen fragmenteres og tiltrekker seg miljøgifter. Miljøgiftene videreføres gjennom dyr som spiser plasten, og ender sannsynligvis opp i din og min mat.

Vår andre innleder for kvelden var fra Norges Jeger- og Fiskerforbund, Kenneth Bruvik. Han er kjent fra blant annet Sky News dokumentaren «Plastic Whale» og for sitt brennende engasjement mot plastforsøplingen. I juni i år ble han tildelt miljøprisen fra Hordaland Fylkeskommune. Kenneth kunne fortelle om sine egne erfaringer om hva plasten har gjort med naturen. Det groveste plastavfallet man ser på overflaten i strandsonen er ofte kun toppen av plastberget, med flere lag under som synker ned i jordsmonnet når det brytes opp. Løsningene på plastforurensingen krever samarbeid, og Kenneth har derfor tatt initiativ til å arrangere en konferanse på Vestlandet i 2018, der organisasjoner og bedrifter kan fronte felles krav.

Daglig leder for Naturvernforbundet Hordaland, Nils Tore Skogland snakket deretter om natursyn, teknologi og forskning, og hadde gode forslag til forebygging av plastforsøpling. Han bemerket at det er avgjørende å legge forskning til grunn før man utvikler industri, slik at man unngår at man bruker mye penger og ressurser på å rette opp i unødvendige og muligens irreversible konsekvenser. Et eksempel er å utvikle produkter og løsninger med inspirasjon fra naturens egne kretsløpsog nedbrytningsprosesser, slik at avfallsproduktene våre bidrar positivt til naturen.

Siste innleder var Synnøve Kvamme, daglig nestleder i Naturvernforbundet Hordaland og prosjektkoordinator for blant annet Plastjakten Hordaland, som er støttet av Miljødirektoratet,
Plastreturs Miljøprosjekt og Bergen Kommune. Hun fortalte om hvordan man kan bidra ved å være med på kommende plastryddeaksjoner og 2-minutters strandrydding på Facebook. Hun oppfordret folk til å bli med på prosjektets første plastryddeaksjon på Askøy (les om hvordan det gikk på side 6). Gjennom prosjektet ønsker vi å spore kilder til plastforsøplingen og å kartlegge bærekraftige alternativer til plast, ansvarliggjøre politikere, bedrifter og myndigheter i Hordaland,
foreslå løsninger og gjennomføre holdningsskapende kampanjer. Kvelden ble avsluttet med engasjerte diskusjoner rundt spørsmålet «Hva kan du gjøre for å redusere plastforbruket?». Følg med på lanseringen av plastjakten.no der deltakernes råd vil publiseres.

Ina M. Christiansen og Mari Smith er praktikanter hos Naturvernforbundet Hordaland.

Teksten er også publisert i medlemsmagasinet NaturVest #2 2017.

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.01.2018

Prosjektkoordinator Synnøve Kvamme, Naturvernforbundet Hordaland
Plastjakten:

Ryddeaksjoner for studenter

Denne høsten arrangerer vi ikke mindre enn 6 plastryddeaksjoner for studenter i Bergen sammen med Naturvernstudentene. Er du student og har lyst til å gjøre en innsats for miljøet er du hjertelig velkommen!

Hatten dugnad
Prosjekt: Bevaring gjennom skjøtsel

Bli med oss å restaurere av kystlyngheia på Rapeneset

Har du lyst til å drive med praktisk naturvernarbeid? Da må du bli med oss på dugnad. Sammen bidrar vi i den nasjonale innsatsen for å fjerne fremmede treslag, samtidig som vi bevarer et svært viktig kulturminne- og friluftsområde.

KVanndalselva

Kvanndalselva går fri!

25.06.2020 | Sist oppdatert: 30.06.2020

Det blir ikke vannkraftutbygging i Kvanndalselva. Kartleggingsrapport avdekket 15 rødlistede arter langs hele elveløpet.