Medlemsmagasinet NaturVest

NaturVest #2 2021 er publisert!

Les om dugnader, at Bergen må bli grønnere og hva bioplast er.

Det siste nummeret av NaturVest er akkurat sendt i trykken, men du kan lese det allerede i dag på nett!

I lederen skriver Gabriel Fliflet om problemene i Hardangerfjorden, og at det nytter å si i fra. Det ble sagt i fra og stilt krav om mengden kadmium og bly i blåskjell på åttitallet. Men hva ser vi skjer i dag? Jo, oppdrettsanleggene får pøse ut urenset avføring, medisiner og kjemikaler i fjorden. Rømt laks og spredning av lakselus skader villaks, sjøørrett og andre skapninger. Lokallaget vårt i Kvam har jobbet lenge og hardt med saken, og ivrer for en samlet plan for fjorden.

Du kan også lese om Bybanemarsjen, alle de ulike emballasjetypene merket bioplast (er det det samme som nedbrytbart?) og litt om dugnadene mot fremmede arter og i "Den naturvennlige hagen".  Visste du f.eks at du kan få hjelp til å arrangere din egen dugnad - eller bli dugnadsleder i vårt prosjekt "Bevaring gjennom skjøtsel"?

Les om presset på grøntarealer i Bergen, og noen av grepene som kan tas for at flere naturområder forblir urørte.

Vi deler også litt om hva som er gjort i det nye arbeidet vårt med inkludering som blir ledet av Naturvernforbundet sentralt.

NaturVest er medlemsmagasinet til Naturvernforbundet Hordaland. Det blir publisert på nettsiden vår og sendt i postkassen til medlemmene våre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.11.2021

Bilde1
NOTAT

Kraftforsyning og kraftforbruk i Nordhordland

08.03.2021 | Sist oppdatert: 19.04.2021

Notat om bakgrunnen for det økte kraftbehovet, evaluering av industriplanene i Nordhordland, og forslag til strategi og prioriteringer i Naturvernforbundet Hordalands videre arbeid.