• Hordaland

Nei, Hordfast er ikke et godt klimaprosjekt

Tilhengerne av Hordfast påstår at fergefri E39 Bergen-Stavanger er et godt klimaprosjekt. Det er det ikke.

Utslipp fra ferger, båt og fly vil uansett kuttes kraftig - uavhengig av E39

Tilhengerne av Hordfast påstår at prosjektet vil gi en god klimagevinst. De viser til at fergefri E39 vil føre til nedlegging av fergeruter og hurtigbåtruter og gi mindre flytrafikk. Til sammen skal dette gi en svært positiv klimaeffekt.

Dette er en uholdbar argumentasjon: Utslippene fra disse kildene blir uansett kuttet kraftig ved elektrifisering og annen lavutslippsteknologi, helt uavhengig av hva som skjer med E39.

To av de tre fergerutene som Hordfast skal erstatte, er snart i elektrisk drift, og de første el-flyene mellom Stavanger og Bergen vil være i ordinær drift i løpet av få år - lenge før fergefri E39 kan være ferdig.

På toppen av dette, vil våre nye video-vaner fra koronatiden føre til at mange av flyreisene mellom Bergen og Stavanger forsvinner. Mange fler av møtene blir digitale i fremtiden.

Om vi ødelagger myrer og skogbunn skaper vi store klimagassutslipp

Naturen er et gigantisk lager av karbon - om den får være i fred. Omtrent 80 % av karbonet som er bundet opp på land, er bundet opp i jordsmonnet - det tre ganger mer enn i atmosfæren!

Når myr, skog og mark ødelegges av en ny motorvei, med nye næringsområder, bolig- og hyttefelt, slippes dette karbonet ut i atmosfæren, og gir klimagassutslipp i år etter år.

Denne viktige skade-effekten er ikke med i beregningene som påstår at Hordfast gir klimagevinst.

Hordfast betyr bevisst å satse på å mangedoble veitrafikken. Hordfast gir naturødeleggelser av utålelige dimensjoner - og er heller ikke et godt klimaprosjekt.

Det er derfor vi og en samlet miljøbevegelse står opp mot motorveiprosjektet Hordfast.

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.05.2020

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!