• Hordaland

Nei, Hordfast er ikke et godt klimaprosjekt

Tilhengerne av Hordfast påstår at fergefri E39 Bergen-Stavanger er et godt klimaprosjekt. Det er det ikke.

Utslipp fra ferger, båt og fly vil uansett kuttes kraftig - uavhengig av E39

Tilhengerne av Hordfast påstår at prosjektet vil gi en god klimagevinst. De viser til at fergefri E39 vil føre til nedlegging av fergeruter og hurtigbåtruter og gi mindre flytrafikk. Til sammen skal dette gi en svært positiv klimaeffekt.

Dette er en uholdbar argumentasjon: Utslippene fra disse kildene blir uansett kuttet kraftig ved elektrifisering og annen lavutslippsteknologi, helt uavhengig av hva som skjer med E39.

To av de tre fergerutene som Hordfast skal erstatte, er snart i elektrisk drift, og de første el-flyene mellom Stavanger og Bergen vil være i ordinær drift i løpet av få år - lenge før fergefri E39 kan være ferdig.

På toppen av dette, vil våre nye video-vaner fra koronatiden føre til at mange av flyreisene mellom Bergen og Stavanger forsvinner. Mange fler av møtene blir digitale i fremtiden.

Om vi ødelagger myrer og skogbunn skaper vi store klimagassutslipp

Naturen er et gigantisk lager av karbon - om den får være i fred. Omtrent 80 % av karbonet som er bundet opp på land, er bundet opp i jordsmonnet - det tre ganger mer enn i atmosfæren!

Når myr, skog og mark ødelegges av en ny motorvei, med nye næringsområder, bolig- og hyttefelt, slippes dette karbonet ut i atmosfæren, og gir klimagassutslipp i år etter år.

Denne viktige skade-effekten er ikke med i beregningene som påstår at Hordfast gir klimagevinst.

Hordfast betyr bevisst å satse på å mangedoble veitrafikken. Hordfast gir naturødeleggelser av utålelige dimensjoner - og er heller ikke et godt klimaprosjekt.

Det er derfor vi og en samlet miljøbevegelse står opp mot motorveiprosjektet Hordfast.

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.05.2020

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019 | Sist oppdatert: 28.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.