• Hordaland

Nei, Hordfast er ikke et godt klimaprosjekt

Tilhengerne av Hordfast påstår at fergefri E39 Bergen-Stavanger er et godt klimaprosjekt. Det er det ikke.

Utslipp fra ferger, båt og fly vil uansett kuttes kraftig - uavhengig av E39

Tilhengerne av Hordfast påstår at prosjektet vil gi en god klimagevinst. De viser til at fergefri E39 vil føre til nedlegging av fergeruter og hurtigbåtruter og gi mindre flytrafikk. Til sammen skal dette gi en svært positiv klimaeffekt.

Dette er en uholdbar argumentasjon: Utslippene fra disse kildene blir uansett kuttet kraftig ved elektrifisering og annen lavutslippsteknologi, helt uavhengig av hva som skjer med E39.

To av de tre fergerutene som Hordfast skal erstatte, er snart i elektrisk drift, og de første el-flyene mellom Stavanger og Bergen vil være i ordinær drift i løpet av få år - lenge før fergefri E39 kan være ferdig.

På toppen av dette, vil våre nye video-vaner fra koronatiden føre til at mange av flyreisene mellom Bergen og Stavanger forsvinner. Mange fler av møtene blir digitale i fremtiden.

Om vi ødelagger myrer og skogbunn skaper vi store klimagassutslipp

Naturen er et gigantisk lager av karbon - om den får være i fred. Omtrent 80 % av karbonet som er bundet opp på land, er bundet opp i jordsmonnet - det tre ganger mer enn i atmosfæren!

Når myr, skog og mark ødelegges av en ny motorvei, med nye næringsområder, bolig- og hyttefelt, slippes dette karbonet ut i atmosfæren, og gir klimagassutslipp i år etter år.

Denne viktige skade-effekten er ikke med i beregningene som påstår at Hordfast gir klimagevinst.

Hordfast betyr bevisst å satse på å mangedoble veitrafikken. Hordfast gir naturødeleggelser av utålelige dimensjoner - og er heller ikke et godt klimaprosjekt.

Det er derfor vi og en samlet miljøbevegelse står opp mot motorveiprosjektet Hordfast.

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.05.2020

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019 | Sist oppdatert: 31.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Bli med på helgetur til vakre Lygra 5.-7. april!

22.03.2019 | Sist oppdatert: 22.03.2019

Tradisjonen tru inviterer Naturvernforbundet Hordaland til ei sosial, hyggeleg, lærerik og inspirerande helg på idylliske Lygra i Nordhordaland. Dette har vore ein knallsuksess tidlegare år, og me ser fram til triveleg samvær på koselege Lygra Gjestegard også i år! Dette er eit fint høve for både nye og gamle frivillige til å verta betre kjent - både med kvarandre og aktuelle saker, samt å læra nye triks for å vinna miljøkampar. Ikkje minst kan me lova godt selskap, god mat, underhaldning og turar i vakker kystlynghei.