Ny studentpraktikant

Dette semesteret er Elise Kobro Drangevåg praktikant på kontoret til Naturvernforbundet Hordaland.

Elise Kobro Drangevåg er student og har gjennom faget Yrkespraksis i biologi II fått mulighet til å jobbe en dag i uken på vårt kontor.

–  Jeg har gledet meg veldig! forteller Elise. –  Jeg har vært spent på hvordan samarbeidet med fylket har vært og hvordan Naturvernforbundet jobber i Hordaland. Det har vært kjekt å se prosjektene. Og jeg visste ikke at dere har så tett samarbeid med Fylkesmannen og fylket.

Elise har også deltatt på den faglige møteplassen Naturlig onsdag i februar og mars, da temaene var jord og skipsfart. Hun gleder seg til plastopprydningsaksjonene vi skal arrangere gjennom prosjektet Plastjakten Hordaland.

– Det blir første gang jeg blir med på! sier hun. Hun mener det blir kjekt å bida og se hvor mye plast det faktisk er i naturen. Men aller mest ser hun frem til å plastkonferansen på Sotra i april.

– Det blir spennende å se politikere og fagfolk. Å se hva politikerne sier. Å se om de vil forsvare seg, eller gjøre en forskjell.

Hordfast natur

Naturvernforbundet ber Os kommunestyre avvise forslag om hurtigbehandling av Hordfast

Os kommunestyre skal tirsdag 24. september behandle forslag om at videre planlegging av Hordfast skal bli gjennomført av Statens vegvesen som ansvarlig planlegger. Statens vegvesen har foreslått at kommunene nå tar over ansvaret for reguleringsplanarbeidet. Naturvernforbundet støtter dette forslaget og ber om at de vanskelige avveiningene i Hordfast-planene blir behandlet med størst mulig demokrati. Os kommune må ikke abdisere i denne saken som kan gi uopprettelig skade på verdifull natur på Søre Øyane, på Tysnes og på Stord.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!