• Hordaland
  • Nyheter
  • Øystein Lunde Heggebø er valgt som ny styreleder i Naturvernforbundet Hordaland
Øystein Lunde Heggebø, leder i Naturvernforbundet Hordaland i 2017

Øystein Lunde Heggebø er valgt som ny styreleder i Naturvernforbundet Hordaland

Lørdag 18. mars 2017 gjennomførte Naturvernforbundet Hordaland sitt fylkesårsmøte. Her ble to uttalelser vedtatt og ny leder og fylkesstyre valgt.

Fylkesstyret i Naturvernforbundet Hordaland består nå av leder Øystein Lunde Heggebø, styremedlemmene Gabriel Fliflet, Sivert Straume, Bård S. Larsen, Knut Espelid, Raghild Gya, Siri Vatsø Haugum og Hallvard Birkeland. Ingvild Johnsen er 1. varamedlem, Tora Heggem er 2. varamedlem og Martha Wilhelmine Revheim er 3. varamedlem.

Tidligere styreleder Synnøve Kvamme og medlemmene Bjarne Nesse, Lisbet Fokstuen, Randi Hovgard og Linn Vassvik ble takket for sin innsats i styret.

På årsmøtet kom det to forslag til uttalelser fra Naturvernforbundet i Kvam. Uttalelsen "Ikkje bygg ut Øystesevassdraget" har blitt sendt til statsminister Erna Solberg, statsråd Terje Søviknes i Olje- og energidepartementet og statsråd Vidar Helgesen i Klima- og miljødepartementet. Uttalelsen "Naturvernforbundet krev mykje strengare miljøkrav til oppdrettsnæringa" er sendt til Kvam heradsstyre og Fylkesmannen i Hordaland.

Hordfast natur

Naturvernforbundet ber Os kommunestyre avvise forslag om hurtigbehandling av Hordfast

Os kommunestyre skal tirsdag 24. september behandle forslag om at videre planlegging av Hordfast skal bli gjennomført av Statens vegvesen som ansvarlig planlegger. Statens vegvesen har foreslått at kommunene nå tar over ansvaret for reguleringsplanarbeidet. Naturvernforbundet støtter dette forslaget og ber om at de vanskelige avveiningene i Hordfast-planene blir behandlet med størst mulig demokrati. Os kommune må ikke abdisere i denne saken som kan gi uopprettelig skade på verdifull natur på Søre Øyane, på Tysnes og på Stord.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!