Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Du kan lete etter plast, lære deg hvor forskjellige typer plast kommer fra, bli med på plastquiz og du vil få se våre flotte grafikker om plast på avveie.

Grafikken er nydelig utført av barnebokforfatter og grafiker Adele Jaunn og designer og illustratør Kjersti Hjelmeland Brakstad, som blant annet var aktuell med pepperkakebyen fra 1992- 2014 og plastbyen 2017 og 2018 ved Akvariet i Bergen.

Idekonsept, utforming og produksjon ved Museum Vest og innhold og ideutvikling ved Naturvernforbundet Hordaland

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.05.2019

Prosjektkoordinator Synnøve Kvamme, Naturvernforbundet Hordaland
Plastjakten:

Ryddeaksjoner for studenter

Denne høsten arrangerer vi ikke mindre enn seks plastryddeaksjoner for studenter i Bergen sammen med Naturvernstudentene. Er du student og har lyst til å gjøre en innsats for miljøet er du hjertelig velkommen!

Hatten dugnad
Prosjekt: Bevaring gjennom skjøtsel

Bli med oss å restaurere av kystlyngheia på Rapeneset

Har du lyst til å drive med praktisk naturvernarbeid? Da må du bli med oss på dugnad. Sammen bidrar vi i den nasjonale innsatsen for å fjerne fremmede treslag, samtidig som vi bevarer et svært viktig kulturminne- og friluftsområde.

KVanndalselva

Kvanndalselva går fri!

25.06.2020 | Sist oppdatert: 30.06.2020

Det blir ikke vannkraftutbygging i Kvanndalselva. Kartleggingsrapport avdekket 15 rødlistede arter langs hele elveløpet.