Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Du kan lete etter plast, lære deg hvor forskjellige typer plast kommer fra, bli med på plastquiz og du vil få se våre flotte grafikker om plast på avveie.

Grafikken er nydelig utført av barnebokforfatter og grafiker Adele Jaunn og designer og illustratør Kjersti Hjelmeland Brakstad, som blant annet var aktuell med pepperkakebyen fra 1992- 2014 og plastbyen 2017 og 2018 ved Akvariet i Bergen.

Idekonsept, utforming og produksjon ved Museum Vest og innhold og ideutvikling ved Naturvernforbundet Hordaland

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.05.2019

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019 | Sist oppdatert: 28.05.2019

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019 | Sist oppdatert: 31.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.