• Hordaland
  • Registrering av viktige naturområder i Bergen
Vil du beholde det grønne i Bergen? Registrer dine favorittområder og viktig natur i portalen.

Registrering av viktige naturområder i Bergen

Kommunen trenger dine innspill! Hvor liker du å ferdes i naturen? Legg inn viktige naturområder i kommunens dialogportal før 1. mars.

I forbindelse med arbeid med strategi for blågrønn infrastruktur ønsker Bergen Kommune tilbakemeldinger fra innbyggere som ferdes i lokalnaturen. Blågrønn infrastruktur er naturens infrastruktur; nettverket av naturområder på land og i vann.

De ønsker innspill om:

• viktige grønne og blå områder og arter
  • økologiske funksjonsområder
  • natur og naturtyper i kommunen
  • historikk om områder
  • hvor det mangler grøntområder
  • hvor kan vi forbedre grøntområdene

Kommunen trenger en slik oversikt for å ivareta viktige arter og naturområder på land og i vann og ikke minst for å ivarta grøntområdene som binder større områder sammen. De vil også bruke kunnskapen til å sikre forekomster av truete arter og naturtyper i kommunen, men det behøver ikke være snakk om sjeldne arter for at informasjon skal være verdifull! Så har du ikke regsitrert dine favorittområder ennå, kan du gjerne gjøre det nå.

Informasjon om dine favorittsteder og viktig natur legges inn i Portal for innbyggerdialog innen 1. mars 2022.

Vi håper mange vil bidra med innspill fra sine nærnaturområder og andre steder de ferdes i kommunen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.01.2022

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!