• Hordaland
  • Registrering av viktige naturområder i Bergen
Vil du beholde det grønne i Bergen? Registrer dine favorittområder og viktig natur i portalen.

Registrering av viktige naturområder i Bergen

Kommunen trenger dine innspill! Hvor liker du å ferdes i naturen? Legg inn viktige naturområder i kommunens dialogportal før 1. mars.

I forbindelse med arbeid med strategi for blågrønn infrastruktur ønsker Bergen Kommune tilbakemeldinger fra innbyggere som ferdes i lokalnaturen. Blågrønn infrastruktur er naturens infrastruktur; nettverket av naturområder på land og i vann.

De ønsker innspill om:

• viktige grønne og blå områder og arter
  • økologiske funksjonsområder
  • natur og naturtyper i kommunen
  • historikk om områder
  • hvor det mangler grøntområder
  • hvor kan vi forbedre grøntområdene

Kommunen trenger en slik oversikt for å ivareta viktige arter og naturområder på land og i vann og ikke minst for å ivarta grøntområdene som binder større områder sammen. De vil også bruke kunnskapen til å sikre forekomster av truete arter og naturtyper i kommunen, men det behøver ikke være snakk om sjeldne arter for at informasjon skal være verdifull! Så har du ikke regsitrert dine favorittområder ennå, kan du gjerne gjøre det nå.

Informasjon om dine favorittsteder og viktig natur legges inn i Portal for innbyggerdialog innen 1. mars 2022.

Vi håper mange vil bidra med innspill fra sine nærnaturområder og andre steder de ferdes i kommunen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.01.2022

Fremmed art
Den naturvennlige hagen

Hvordan få en hage fri for hagerømlinger

Det har lenge vært snakk om at enkelte importerte hageplanter kan være et problem for naturen. Men hvorfor er noen arter problematiske, mens andre ikke er det? Og hvilke arter bør du unngå i hagen din? Det får du svar på her.

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.