Resultater fra prosjektet Prøvekjøre elsykkel i 2016

21% kjøpte elsykkel etter ukes prøvekjøring. Les hvilke andre resultater prosjektet hadde i 2016.

Les hele rapporten: Resultater 2016

Prosjektet Prøvekjøre elsykkel er stadig i endring, men målet er det samme: å få flere til å velge bærekraftig transport. Målgruppen har siden starten vært voksne, men i året som har gått har vi også begynt arbeidet med å finne tiltak for å nå ungdom. Vi samler erfaringer og resultater i en årlig rapport, og i Resultater 2016 finner du hovedsaklig resultatene fra de voksne som har prøvekjørt elsykkel i en uke. Arbeidet med ungdom er underveis, og de vil du finne i resultater for 2017.

Noen av resultatene våre oppsummert:

Image

De som prøvekjører i en uke endrer reisevaner. 21% kjøper elsykkel etter ukes prøvekjøring...

Image

... og vi ser at flere bruker sykkel, og litt færre kjører bil og reiser kollektivt.

Image

De synes generelt at det var en god opplevelse å prøvekjøre elsykkel:

Image

Men hva slags folk er det som prøvekjører elsykkel i en uke? Det er både kvinner og menn i ulik alder...

Image

... som har et stykke til jobb og skole.

Les hele rapporten: Resultater 2016
Se alle rapporter.

Hordfast natur

Naturvernforbundet ber Os kommunestyre avvise forslag om hurtigbehandling av Hordfast

Os kommunestyre skal tirsdag 24. september behandle forslag om at videre planlegging av Hordfast skal bli gjennomført av Statens vegvesen som ansvarlig planlegger. Statens vegvesen har foreslått at kommunene nå tar over ansvaret for reguleringsplanarbeidet. Naturvernforbundet støtter dette forslaget og ber om at de vanskelige avveiningene i Hordfast-planene blir behandlet med størst mulig demokrati. Os kommune må ikke abdisere i denne saken som kan gi uopprettelig skade på verdifull natur på Søre Øyane, på Tysnes og på Stord.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!