Plastjakten:

Ryddeaksjoner for studenter

Denne høsten arrangerer vi ikke mindre enn seks plastryddeaksjoner for studenter i Bergen sammen med Naturvernstudentene. Er du student og har lyst til å gjøre en innsats for miljøet er du hjertelig velkommen!

Vi lader opp til årets TV-aksjon 18. oktober, som i år går til WWF sitt arbeid mot plast i havet. Pengene de samler inn skal gå til Sørøst-Asia, hvor de skal etablere og forbedre avfallssystemene for over 900 000 mennesker. De skal redusere utslippene av plast, samle inn og resirkulere søppel og redusere bruken av unødvendig plast. Håper du vil være med på dugnaden! Les mer på blimed.no og følg dem på Facebook.

På ryddeaksjonene våre oppfordrer vi alle til å kartlegge funnene sine og laste de opp på ryddenorge.no. Alle registreringene bidrar til mer kunnskap om hvilken plast som havner på avveie og hvor den kommer fra. Vi kan også spore opp ansvarlige virksomheter for å starte en dialog med disse angående plastbruk og rutiner.

Vi følger helsemyndighetenes råd om trygge arrangementer. Derfor har vi krav om påmelding, setter opp egen transport og vil passe på at folk holder avstand.

Meld deg på ryddeaksjonene her:

#1: 15. august | Påmelding  | Facebook

#2: 29. august | Påmelding | Facebook

#3: 12. septemper | Påmelding | Facebook

#4: 03. oktober | Båttur til Austevoll | Påmelding | Facebook **ny dato**

#5: 10. oktober | Båttur til Austevoll | Påmelding | Facebook

#6: 17. oktober | Båttur til Austevoll | Påmelding | Facebook

Arrangeres av Naturvernstudentene, Naturvernforbundet Hordaland og In the same boat. Vi har fått støtte til prosjektet Plastjakten fra Bergen kommune, Grieg foundation, Handelens miljøfond, Natur og ungdom, Miljødirektoratet og Vestland fylkeskommune.

Følg Plastjakten på Instagram og Facebook. Merk gjerne innlegg med #plastjakten

Støtt gjerne TV-aksjonen via vår digitale bøsse!
Vi tilbyr en del spennende belønninger for den som vil gi.
Du kan dele bøssa ved å dele denne linken: https://spleis.no/s/nvh-tvaksjonen

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.10.2020

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019 | Sist oppdatert: 22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.