Plastjakten:

Ryddeaksjoner for studenter

Denne høsten arrangerer vi ikke mindre enn seks plastryddeaksjoner for studenter i Bergen sammen med Naturvernstudentene. Er du student og har lyst til å gjøre en innsats for miljøet er du hjertelig velkommen!

Vi lader opp til årets TV-aksjon 18. oktober, som i år går til WWF sitt arbeid mot plast i havet. Pengene de samler inn skal gå til Sørøst-Asia, hvor de skal etablere og forbedre avfallssystemene for over 900 000 mennesker. De skal redusere utslippene av plast, samle inn og resirkulere søppel og redusere bruken av unødvendig plast. Håper du vil være med på dugnaden! Les mer på blimed.no og følg dem på Facebook.

På ryddeaksjonene våre oppfordrer vi alle til å kartlegge funnene sine og laste de opp på ryddenorge.no. Alle registreringene bidrar til mer kunnskap om hvilken plast som havner på avveie og hvor den kommer fra. Vi kan også spore opp ansvarlige virksomheter for å starte en dialog med disse angående plastbruk og rutiner.

Vi følger helsemyndighetenes råd om trygge arrangementer. Derfor har vi krav om påmelding, setter opp egen transport og vil passe på at folk holder avstand.

Meld deg på ryddeaksjonene her:

#1: 15. august | Påmelding  | Facebook

#2: 29. august | Påmelding | Facebook

#3: 12. septemper | Påmelding | Facebook

#4: 03. oktober | Båttur til Austevoll | Påmelding | Facebook **ny dato**

#5: 10. oktober | Båttur til Austevoll | Påmelding | Facebook

#6: 17. oktober | Båttur til Austevoll | Påmelding | Facebook

Arrangeres av Naturvernstudentene, Naturvernforbundet Hordaland og In the same boat. Vi har fått støtte til prosjektet Plastjakten fra Bergen kommune, Grieg foundation, Handelens miljøfond, Natur og ungdom, Miljødirektoratet og Vestland fylkeskommune.

Følg Plastjakten på Instagram og Facebook. Merk gjerne innlegg med #plastjakten

Støtt gjerne TV-aksjonen via vår digitale bøsse!
Vi tilbyr en del spennende belønninger for den som vil gi.
Du kan dele bøssa ved å dele denne linken: https://spleis.no/s/nvh-tvaksjonen

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.10.2020

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019 | Sist oppdatert: 28.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019 | Sist oppdatert: 31.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Bli med på helgetur til vakre Lygra 5.-7. april!

22.03.2019 | Sist oppdatert: 22.03.2019

Tradisjonen tru inviterer Naturvernforbundet Hordaland til ei sosial, hyggeleg, lærerik og inspirerande helg på idylliske Lygra i Nordhordaland. Dette har vore ein knallsuksess tidlegare år, og me ser fram til triveleg samvær på koselege Lygra Gjestegard også i år! Dette er eit fint høve for både nye og gamle frivillige til å verta betre kjent - både med kvarandre og aktuelle saker, samt å læra nye triks for å vinna miljøkampar. Ikkje minst kan me lova godt selskap, god mat, underhaldning og turar i vakker kystlynghei.